søndag 13. oktober 2013

Albert 10 år!

Idag fyller den beste Eurasiergutten i verden 10 år!



Jeg fikk han like før jul 2003, husker det som det var i går!



Ventetiden før Albert kom i hus var veldig lang. Jeg kontaktet Håkon og Kent tidlig på sommeren 2003, etter å ha ringt til den ene andre oppdretteren i Norge og en svensk oppdretter. Var ikke mange oppdrettere å oppdrive på denne tiden. Jeg ble tipset om at Kennel Geehrbacch skulle ha et kull og fikk telefonnr dit. Etter en lang prat med Håkon ble jeg ikke mindre gira, jeg skulle ha en Eurasier.
Den hunden jeg hadde sett på nett, som jeg hadde falt totalt for, var denne her.

INT NORD uch SÖSKÄRS CERANO

Lite visste jeg da, at akkurat den hunden skulle bli pappa til min Albert!
Cerano ble nesten 13 år gammel, jeg håper jeg får ha Albert like lenge!

(bildene av Cerano er fra Jorid sin hjemmeside, www.cerris.org)

Da Håkon fortalte Binna var parra med Cerano var jeg i himmelen. Jeg måtte ha en valp! Ventelisten var lang, det var ikke mange av rasen i landet og bare 1 kull som ble født dette året. 
mamma NUCH SUCH Binna av Nixenspitze

Ventetiden brukte jeg mye på www.canis.no. Der jeg las alle artikler, var aktiv på forumet. Og bestilte masse bøker. Den aller første boka jeg las var Ikke skyt hunden, av Karen Pryor. Den boka ble nok grunnsteinen i mitt hundehold og hvordan jeg både trener hund og tenker på dyrehold. Boka har jeg lest flere ganger senere, også flere andre bøker fra Karen Pryor, som er en veldig dyktig dyretrener. 

Albert ble min prøveklut på klikkertrening, jeg hadde den første utgaven av Klikkertrening for din hund, av Morten Egtvedt og Cecilie Køste. Heldigvis var Albert ei tolmodig sjel, og vi lærte sammen. Han var veldig lærevillig, og allerede 4mnd gammel så kunne han hele klasse 1 lydighetsprogrammet. Jeg var veldig stolt av den lille bamsen min!

Jeg ble lurt med på et valpeshow da Albert var 4mnd gammel, og etter det var jeg bitt av basillen. Hele 10 valpeshow var han med på fra han var 4mnd til han var 9mnd. Han fikk en Best in Show-plassering, og ble plassert i BIS nesten hver eneste gang. 

Som junior gjorde han det veldig bra med både HP og cert. Han ble Norsk Utstillingschampion da han var 4 år gammel. 


Ikke bare er han pen, men smart også ;)
Vi har konkurrert i konkuranselydighet, med mindre hell ;) 
Rally lydighet har vi gått, med litt større hell.


Vi har også gått mye blodspor, noe han har et talent for. 


Albert fikk øynene mine opp for hvor gøy det er med hund. Vi har prøvd mange sporter, vi har gått mange kurs og vi har møtt mange flotte folk.
Jeg som "bare" skulle ha en turkamerat, fikk så mye mer. 

Hadde det ikke vært for Albert, hadde nok ikke jeg vært der jeg er i dag. Jeg fikk sansen for hundetrening, for hundens språk og atferd, jeg fikk sansen for genetikk, avl og oppdrett. 

Albert er en veldig enkel og fin hund. Han havner sjelden i trøbbel, går fint sammen med både gamle og unge, hanhunder og tisper. 
Han er mye brukt som terapihund for hunder som er litt usikre, da han med sitt gode språk og selvsikre utstråling får selv de mest usikre til å skjønne at dette ikke er farlig. 

Albert har 8 valper etter seg i Norge og 5 valper i Sverige. Han har gitt veldig gode avkom, som er like sosiale og gode som han selv. 

Albert var starten på mitt hundeliv, han var starten på mitt oppdrett og han er grunnen til at jeg idag driver min egen hundeskole og er utdannet atferdskonsulent. 

Han er grunnen til at jeg har prøvd ut så mange hundesporter, til at jeg nå venter mitt 11. valpekull, og at jeg er totalt bitt av hundebasillen! Han er grunnen til at jeg har reist land og strand rundt for å delta på hundeaktiviteter, seminarer og kurs. Han er grunnen til at jeg har fått utrolig mange gode venner i inn- og utland som deler samme hobby som meg. 

Takk Albert for at du kom inni livet mitt, og for at du er den du er!

Verdens beste Albert! 10 år idag!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar