lørdag 17. september 2011

Rundering og litt attåt :)

Har lenge hatt lyst å ta opp igjen runderingstreninge, men er ikke så lett få med seg noen uti skauene alltid. Ikke alle som syns det er så kult springe rundt på mine instruksjoner, gå i dekning der, litt lenger fram, belønn litt mer osv. Men idag fikk jeg med meg to stakkars utskremte. Sølvi med papillonen Zena (3år?) og Mildrid med Portugisk Vannhunden Bonus (6mnd). Begge fikk prøvd seg med sine hunder, da Zena klarte lavære jakte på kveps og øyenstikkere fikk hun fint driv mellom meg og Mildrid som figurerte for henne :) Men en liten hund blir veldig fort mett, og når hunden er flink så vanker det mye godbiter ;) Vi bevegde oss ikke ut i utmark med Zena, men fikk fin flyt mellom to figuranter med flere meter mellom oss.

Bonus er en litt større kar, med større mage, så han kunne vi "lure" over lengre tid :)  Han fikk seg to økter, første økta skjønte han fort han skulle gå mellom meg og Sølvi, men plutselig kobla han helt ut. Fikk seg ei pause i bilen mens jeg runderte med Aimee, og da han kom ut neste gang var det som ting hadde fått satt seg litt i hodet hans, så da runderte vi på ordentlig :) Mildrid på midtlinja, jeg og Sølvi på sidene med noen meter mellom og trakk framover for hvert slag. Denne gutten vil nok snart kunne beinfly over skauen i høyt tempo for å finne figuranter :)

Aimee har ikke rundert på ei god stund, vi har ikke fått det til i år, så har i alle fall vært et år uten runderingstrening. Men det stoppa ikke denne jenta :) Et par slag der figurantene var på 10 meters hold, så trakk dem gradvis utover. Etterhvert mer og mer skjult, og hun sprang som en vind mellom hver å sanka godbiter, ballek og kos. Kan en få det bedre?? :) Merka etter en 10 slag at hun begynte bli ganske sliten, så da var det på tide å avslutte. Hun er jo tross alt gravid på 5. uka :) Tar på å både springe fram og tilbake, samtidig som hun må bruke hodet. 

Etter vi var ferdige rundere rusla vi en tur så hundene fikk herje. Utrolig deilig vær på Sunnmøre idag, ikke så ofte vi ser sola så det må nytes!! =) Hundene storkosa seg både til lands og til vanns :)



Eccho og Bonus fann tonen :)

Begynner hun miste litt midje? :) Fine Enya <3



Siden jeg har komt inn på en ny modul i utdanningen jeg tar for å bli sertifisert atferdskonsulent var jeg i går å lånte meg ei bok som skal omfatte litt av emnet. 

Morten som har vært så snill å låne meg denne boka, så nå blir det lesing!! =) har fått bestilt meg pensumbøkene, men dem er ennå ikke i hus. En må bestå en skummel test før en drar på første forelesing, så jeg må vel bare begynne å pugge. 
Nevropsykologi/psykofarmakologogi heter studiet denne gangen, og det ser ut til å være det mest omfattende for min del så langt. Atferd, etologi, trening osv det har jeg vært mye innom, men dette blir helt nytt. Blir spennende :)

Jeg og Morten gikk en tur i marka igårkveld, og det var helt nydelig. Irriterende jeg ikke hadde med kamera. Månen kom fram og det ble helt nydelig lys. Se hundene løpe fritt sånn i skumringen var helt fortryllende. Fram er en huskyvalp på 7-8mnd og en nydelig aktiv krabat.  Han fikk bryne seg på Eccho og Albert som jeg hadde med. Eccho syns han var litt voldsom, men var med på leken og ertet han mye :) 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar