onsdag 31. mars 2010

Påsketrening

Om dere ser helt øverst i bloggen har jeg lagt ut noen faner/sider der jeg har lagt ut grunnferdighetene til hundene per dags dato.

Dro på klubben igår da jeg hadde glemt si at vi tok påskefri. Møtte opp 1 på 18-trening og 2 på 19-treninga. Så jeg fikk trent en del med egne hunder.

Det store gjennombruddet med Aimee var nok at jeg la ut musmatta, satt henne igjen stående, gikk i fra, hun kom i mot meg (frivillig, når hun står slik og jeg går ifra får hun komme mot meg når jeg snur meg mot henne). Stoppa på musmatta, og fikk kjempebelønning med både ball og godbit. Litt ruslende tempo, ikke så gira som når jeg har hjelper med belønningen bak henne. Håper å kunne lære henne at ballen kommer susende bak henne så hun har et sug selvom vi trener alene.

I beit for ei kjegle, fann jeg en diger merkestav som Mesta bruker, å brukte som kjegle. Satte den opp midt på plassen så det ikke skulle være rom for misforståelse, tok hele øvelsen, Aimee løp rett ut stilte seg opp og stod til jeg ropte! Har ikke vi flyt på den så vet ikke jeg ;)

Dekk med sjult fører, null problem men dog uten forstyrrelser.  4 repetisjoner der jeg forsvann ut av syne i 30-60 sekund (kjedlig drive krype bak biler!!)

Dekk under marsj, super, kjapt ned i dekk, så kjapt at jeg trodde hun bare satte seg å hadde tenkt feile henne første gangen. Hadde 5 repetisjoner.

Avstandskommando så var hun litt seig opp i sittende. Hun gjorde det, men spratt ikke. Enda det er flest oppsitter som blir belønna. Kjørte først hele øvelsen en gang gjennom, for så belønne sporadisk sitt/ligg.

Enya trente jeg kontakt med som vanlig, hun er jo bare knall på kontakt. Fri ved fot med masse forstyrrelser. Hun viker ikke fra min side selv om det var en valp som hoppa henne på ryggen.
Trente også utgangstilling. I starten da vi trente hjemme på dette,  var hun usikker på stå mellom meg og en vegg, men igår på klubben gikk det greit. Stod inntil en tilhenger. Hun satte seg ikke, men gikk frivillig rundt meg og snuta på hånda mi, belønna i posisjonen (stående ved min venstre side). Kanskje jeg bare skal ha en stående utgangstilling på jenta :p

Idag hadde jeg dårlig samvittighet for Albert og Celia som ikke fikk bli med på klubben igår, så gikk en tur i lysløypa med dem i formiddag. Mamma med Anaya og Synnøve med Chanel var også med. Med skiløpere og andre påsketurister så ble turen i bånd, men slapp dem litt på et beiteområde så dem fikk løpe litt i nysnøen.

På ettermiddagen tok vi med alle unga (mine 3 og de 2 yngste til storesøster) til Flø å grilla. Da fikk Enya og Aimee bli med. Chanel hadde skadet en pote å måtte sitte i bilen :/ Var en smule kaldt å vi sleit lenge med å få fyr på grillen, men hadde en herlig tur. Hundene storkosa seg der dem fikk springe løs på svabergene.





















Aimee går "hermegås" med ungene ;)

Ellers håper vi på løpetid her. Jeg har sett utflod på Celia, så håper og tror, selvom hun ikke skal komme før nærmere sommeren i følge hennes 9mnd lange syklus. Chanel som er på besøk hos mine foreldre hopper på Anaya i tide og utide, så det er nok noe i luften. *krysser fingrer*



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar