mandag 21. februar 2011

Treningstund har gull i munn

Idag er det deilig sol ute. Dette må utnyttes, og hundene har fått hver sin treningsøkt ute i hagen :)

Først i ilden var Aimee. Har også idag trent hinder og ruta. Satte opp hinderet i passasjen bak huset, der hun ikke har mulighet til å gå på sidene. Så her ble det 100% uttellling :)

Hadde ti repetisjoner, så forflytta jeg meg ned i hagen å trente ruta. Også idag var hun veldig opphengt i kjeglene. Måtte starte med target i ruta for at vi skulle få rett atferd, springe strak linje fra meg og uti ruta.  Ti repetisjoner med target i ruta og hadde flyt på springe rett ut, klikk og belønningen inne hos meg. Tok da bort target, og heldigvis var atferden på flyt og hun fortsatte rett ut og inn. Enda noen flere repetisjoner der hun løp frivillig ut før jeg la på "stå" når hun var i ruta. 10 repetisjoner med "stå" i ruta, så la jeg på "dekk". Hun er veldig flink til å søke lenger inni ruta om ikke kommando eller klikk kommer om hun står for langt ute. Det blir bra på konkurranse om hun står feil, så søker hun inn selv. Etter noen flere repetisjoner med liggkommando i ruta starta jeg på paraden. Gikk mot henne, og klikket kasta belønningen inni ruta til henne på vei bort. Kriteriene økte fort og etter kort tid kunne jeg gå mot ruta, snu og gå tilbake før jeg belønna. Hele øvelsen er å sende hunden i ruta, kommandere stå/dekk, gå mot hunden i ruta, gå forbi og kalle inn hunden på vei tilbake. Dette siste leddet har jeg ikke trent før, men med lave kriterier hadde vi 100% uttelling med ingen feil :) 

Hadde deretter en økt til med hinderet, først 3 repetisjoner bak huset, så flyttet jeg hinderet i hagen. To første gangene prøvde hun gå rundt hinderet med apporten på vei tilbake til meg, avbrøt dette ved å gå mot henne så hun ikke fikk komme i utgangstilling. Etter to avbrytelser, så hoppet hun fint både fram og tilbake :)

Med Enya trente jeg utgangstilling. Vi har hele tiden trent på at hun skulle gå rundt meg, men idag begynte hun plutslig gå inn fra venstre side. Noen ganger når hun går rundt, setter hun seg for langt bak eller ut, men da hun gikk inn fra venstre var det lettere for henne sette seg i rett posisjon. Så jeg belønna og kommer nok til trene denne metoden videre. 

Så var det Eccho som skulle i ilden, starta med å trene fri ved fot. Belønna ofte, klikka for hvert steg om ikke mer. Klikka før hun rakk å spise opp forrige godbit, så hun var hele tiden i rett posisjon. Etter noen runder der jeg klikka for hvert sekund, ble kriteriet gå et par steg før belønningen kom. Hun må hele tiden søke frivillig til min venstre fot, har brukt samme metoden med Enya uten noen form for target eller hjelp av vegg, og det har fungert bra. Enya vet veldig godt at belønningen kommer bare når hun går ved min venstre fot, jeg trekker heller mot høyre så hunden må søke nærmere enn å hjelpe hunden ved å trekke mot venstre. Dette så ut til fungere veldig greit med Eccho også. Det gikk ikke lang tid før hun var som klistra til min venstre fot.

For å trene no mer moro fikk hun prøve seg på hinderet. Hun er bare 7,5mnd så poenget var ikke hun skulle hoppe så mye, men lære seg søke frem og tilbake over hinderet frivillig.

Starta med ei fjøl, det er så lavt at hun kan gå over. Hadde henne bak hinderet og klikka da hun kikka mot meg, hennes reaksjon var da å hoppe over hinderet for å komme tilbake til meg. Jeg belønna det med en godbit inne hos meg, å kasta den andre over hinderet. Hun hoppa tilbake for å ta godbiten, og hoppet tilbake for å søke meg. Da hun var i svevet tilbake klikket jeg, og belønnet på samme måte, en godbit inne hos meg og kastet en over hinderet. 
La etterhvert på ei fjøl til, og det taklet hun fint. Hun søkte veldig fint frem og tilbake uten problemer :)

Som avsluttning trente jeg stå/bli stående. Belønna først at hun stod foran meg, etter noen repetisjoner begynte jeg bevege meg bittelitt. Kriteriet var at hun skulle stå helt stille med alle 4 labbene for at hun skulle få klikk/belønning. Da vi hadde mange repetisjoner uten hun bevegede på labbene, tok jeg en fot bak og frem igjen, starten på å gå fra henne. Trente gradvis opp til jeg kunne gå to skritt bak og to fram mens hun stod helt stille:) 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar