tirsdag 15. februar 2011

Læringsteori

I helgen har jeg vært på Ås sammen med en flott gjeng å hatt kurs i læringsteori. Foreleser var fra England, Dr Ann McBride. ¨

Det var en kjempehelg. Lærte utrolig mye. Klarer ikke gjengi kort hva vi gikk gjennom. En av de nye tingene jeg lærte var secondary og primary Negativ/positiv forsterker og straff.  Feks klikkeren er en secondary positive reinforcement, da den i seg selv ikke er belønning men viser til en belønning. En secondary positive punishment kan være synet eller lyden av det som gir straff. Feks om en bruker kjettingstrup, så lyden av kjettingen når den strammes. Selve strupen er primær positiv straff.

Ble også driller på operant og klassisk læring, premack prinsippet, habituering, sensitivering, desensitivering osv

Hadde mange gode eksempel på alt, så en hver fikk det med seg, selv om det ble på engelsk og mange vanskelige ord. Hadde nok en liten fordel av at jeg har vært borti det meste før :)

Ble kjent med mange nye folk, og noen fjes hadde jeg sett før. Ann var ei superetusiastisk dame, som fikk med seg hele publikum. Vi deltok aktivt i diskusjoner og følte oss veldig godt mottatt :) Helt på slutten ble tre frivillige brukt som førsøkskaniner, har filmet seansen, den er ganske lang. På en halvtime, og kommer ut i bloggen så snart den er lastet opp.

Kvaliteten var noe dårlig, da jeg filmet med mobilen, og den ble komprimert litt da jeg laget den til. Ha på godt med lyd, så hører dere alt som blir sagt :)

Jeg fikk meg et par a-ha opplevelser når det gjelder trening av hund. Har egnetlig trodd jeg har vært innom de fleste fallgruver, men et par poeng som hun kom med som jeg følte meg truffet av :P Er nå bedre rustet og har ny giv til trene egne hunder, og til å holde kurs. Har allerede fått meg noen gode treningsøkter med både Eccho og Enya :)

Aimee er på Nordfjordeid å besøker Dennis. Jeg håper inderlig at det vil klaffe, for jeg tror egentlig hun stod i helga :/ Igår så var hun villig, men han var ikke så med på leken. Mye snusing, kosing og tulling. Men ikke det vi ville :/ Kjersti og Ronny tok med seg snuppa mi hjem igår, og skal ha henne et par dager for å se om det blir noe :) Har veldig lyst på valper i April!!! :)

To koseboffer i sofan. Blir ikke valper av slikt! ;)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar