søndag 18. mars 2012

Runderingslørdag

Så var det dags for rundering igjen. Dette er bare kjempegøy!! Dro oppå fjellet rund kl 10, slik jeg kunne lufte hundene først, og dro derfra kl 16. Masse frisk luft og moro idag :D

Idag var vi en bra gjeng også, 2 nye, Eurasieren Delia og Tolleren Hero, BC/bayer'en Cassie og Portisen Bonus som har vært med før, jeg med Eccho og Aimee,  Bouvieren Gaya som er med i NRH og til slutt Schæferen Loke som skal opp til B-godkjenning i NRH nå i vår :) Så en fin blanding av helt ferske og noen som er mer drevne i faget :)

Starta opp med å baklengskjede melding med løsbitt på Aimee, og vise de andre hvordan de trente inn det. Bonus og Cassie prøvde seg også på innlæring av løsbitt, så nå får dem bare trene hjemme så kan vi starte så vidt med dette etterhvert :)
Gøy å se at Aimee kobler så lett. Vi har trent baklengskjede med treapport, metallapport og dummy. Men aldri med en bit av en hageslange ;) Hun kobla dette fort opp mot tidligere læring, belønna et par ganger for at hun tok den i munnen, så et par ganger for at hun gikk i utgangstilling og avleverte, deretter fikk hun hente løsbittet med forskjellige folk i gruppa og komme i utgangstilling.

Alltid morsomt se hvordan nye hunder gjør det, starter opp så enkelt så mulig, med kort avstand mellom figurantene og frivillig "flying" mellom dem.

Delia som er en Eurasier i sin beste pubertetsalder med løpetid like om hjørnet gjorde det veldig bra på første rundet. Brukte meg som figurant, som hun kjenner og Mildrid som hun har hilst på et par ganger.

Starta først opp på grusveien, slik det ble minimalt med lukter, og etter hun skjønte hun skulle gå mellom oss for å få leverpostei gikk vi ut i skauen. Litt mer snusing i starten, mange gode lukter å markere på, men så gikk det opp et lys og hun gikk kjapt mellom meg og Mildrid.

Bildene her er fra økt nr 2, der vi brukte en figurant hun aldri hadde hilst på før, Lene sammen med Mildrid. Starta der også opp på veien, så hun ble kjent med Lene, før vi gikk uti skauen. Ikke så god økt denne gangen, sikkert litt sliten etter all hodebruken i første runde. Men fikk noen bra repetisjoner.



Delia gikk i line, slik hun ikke skulle gå alt for mye rundt å snuse. Første runde var den  nok ikke nødvendig, men runde nr 2 var forstyrrelsene litt mer interessante, da er det greit ha lina så hun ikke "går tur" i stedet for å trene :) 

Tolleren Hero hadde også sin første rundering. Starta i det små, med Thomas og Lene som figuranter, Hero gikk mye å snusa og tissa, men med is i magen fikk ikke Jostein lov til å rope på Hero ;) Jeg vil gjerne at han selv skal finne ut at figurantene er der for å gi han masse masse pølse!

Etter noen repetisjoner der han tilfeldig var innom figurantene, gikk lyset opp og han løp mellom dem. På runde nr 2 med Hero, figurerte jeg og Vibecke for å få prøve nye figuranter, og da hadde han fint driv mellom oss :) Kjekt å se hvor flink han ble på to treningsøkter :) 

mmmm pølse! :)

Neh.. har du også pølser! Tenk bare spankulere her ute i skogen så finner jeg folk med pølser!

Hero i full fart til Thomas

Målrettet! :) 

Bonus som har vært med noen ganger startet vi med litt lenger mellom figurantene og delvis skjulte til tider. Tror dette er sporten for han. Han syns det er kjempekjekt, han er ikke ufokusert med tisse og snusepauser, men løper rett mellom figurantene. 
Tror vi får prøve oss på litt overværtrening med han neste gang, så vi kan ha mer og mer skjulte figuranter på han :) 

Bra fart! :) 

Vafler og leverbiter ;)

Flying bokstavlig talt ;) 

Eccho fikk to helt nye figuranter idag. Og var litt usikker på Linda, mest trolig grunnet skautet hun hadde på seg. Men hun må bare lære seg at figuranter kommer i alle farger, fasonger og bekledninger. Vi vet aldri hva vi kan finne i skogen om vi skal begynne konkurrere eller trene med NRH. 


Hos Jostein og får pølser :) 


Litt skumlere her, måtte komme med et boff, men tøff og matgal som hun er måtte hun bort å få pølse :) 

Helt sikker muttern? Må jeg bort til hun skumle med skaut? :P

En liten filmsnutt av flinke Ecchojenta mi :) 





Cassie som er en mix mellom Border Collie og Bayersk viltsporhund prøvde seg også på to runder idag. Lene er blitt flink til å være litt sjef i løypa (over figurantene og seg selv ;) ), og det viser igjen på Cassie :)  Cassie går trygt og fint mellom figurantene og bruker Lene som en støttespiller på hvor hun skal plassere seg. Med Cassie fikk vi figurantene litt lenger ut idag, og halveis skjult.





Med Bouvieren Gaya blir det skikkelig rundering ;) 3 figuranter lå ute, og hun kjørte to blindslag. Figurantene ligger helt skjult, og Gaya skal ta bittet for å gå tilbake til Hildegunn for å melde at hun har gjort et funn.
Kjempegøy å se på hvor flink hun er :) Så glad hele tiden, halen går som ei trommestikke :) Tydlig hun liker det hun driver med! :)

Gaya finner Mildrid

Og fullfart tilbake til Hildegunn slik hun kan få påvise funent sitt :) 



Aimee hadde sin første økt med løsbitt. Startet da med å ha figurantene bare på få meters hold. Jeg hadde henne i utgangstilling og kommanderte "runder". Første par gangene syns hun det var teit å ta den pinnen, men ikke få belønning hos figurant. Siden jeg hadde baklengskjeda det, ville jeg belønningen skulle komme inne hos meg. Siden vi hadde så kort avstand mellom meg og figurant, så var ikke dette et kriterie som ble for vanskelig. Første slaget ut måtte figurant gi henne bittet et par ganger, før hun tok hintet og løp tilbake til meg. Kjørte mange slag på det, har ikke tellingen, men ble nok sikkert en 15-20 repetisjoner med melding.

Etter dette ville jeg kjøre flying med henne, så hun fikk trening i skjult figurant i tillegg. La skjult figurant i vindretning og halveis skjult i motvind. Hun er ikke så flink enn å til å finne skjult figurant når vinden ikke går rett vei, så dette er noe vi må trene på.

Henter løsbittet hos Mildrid

Tar det fint i munnen og snur for å løpe tilbake til meg :) 

Flinke jenta mi <3

Helene fikk filma Aimee litt også, alltid morsomt å se hvordan en selv trener :) 




På vei tilbake etter endt runderingsøkt :) 

Sistemann ut var Vibecke og schæferen Loke. Fikk ingen bilder her da jeg lå figurant. Alltid like spennende ligge skjult figurant. Spendt på "blir jeg funnet", "skal tro om det er småkryp i lyngen" "den skyen ligner litt på en drage" osv :p 

Loke kjørte 3 slag på meg, et par blindslag og to slag mot Jostein. Første gangen han var ute hos meg tok han dusken på hua mi :p trodde vel kanskje det var en ball eller noe. Litt vanskelig å leke "død" når han river meg i hua. Men han huska fort at det var bittet han skulle plukke opp å løpe tilbake til matmor :) 

Etter runderinga gikk vi en tur. Vi ble en del hunder, og jeg var litt spendt på hvordan dette skulle gå. Er ikke superfan av å slippe en hel haug med hunder sammen. Men med sosiale lydige hunder, gikk dette fint. En liten uoverenstemmelse mellom Aimee og ene Lagottoen til Hildegunn helt i starten, da den gjerne ville ha med en ball på tur, mens Aimee er totalt ballfrelst, men da ballen ble liggende igjen i bilen var det ingenting å krangle om :) 

Cassie og Eccho hilser forsiktig på hverandre

Hero ikke så forsiktig med Delia :P han ble nok en smule forelsket her ;)

Omtrent hele gjengen samlet, en fin flokk! Jeg hadde med 4 hunder, Hildegunn 4, Vibecke 2, Helene&Thomas 1, Linda&Jostein 1 og Lene 1. Så vi var en bra gjeng!

fine gjengen :) 

Hvem skulle tro mine hunder tigga godbiter? :P

En av Lagottoene til Hildegunn

Og en av Bouvierene hennes også :) 

Jostein gjør Hero og Aimee klar for kappsvømming :P

Aimee er i tet og vinner! ;)

Loke på svømmetur

Pumien til Vibecke






(bildene uten signatur er tatt av Helene :) bortsett fra når jeg glemte meg og tok æren for noen av bildene med Eccho på ;) )



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar