onsdag 7. mars 2012

Lydighetstrening med Aimee

Blei litt bitt av filmbasillen, og igår da jeg og Aimee hadde ei fin morgenøkt i vårsola tok jeg fram kamera igjen :)

Er så kjekt å trene med henne! Vi trente over en time, likevel var der sprut igjen på de siste øvelsene vi trente på. Merka at det dabba litt av og belønningen måtte økes på slutten, men hun ga alt hun hadde. Og ble god å sliten i hodet sitt etterpå :)

Gikk først en tur så hun fikk løpe litt å gjøre fra seg, så gikk vi ned på et jordet å trente.

Aimee elsker å søke/rundere etter ballen sin som belønning. Er kjekt få den kasta også, men å vite at den ligger igjen når vi går fri ved fot gir henne høy konsentrasjon. Når hun da får klikk løper hun som en vind å leter etter ballen.

Noen ganger finner hun den fortere enn andre, spørs hvor forvirra vi blir når vi går. Jeg husker aldri hvor den er, og på denne filmen som kommer under her er jeg sikker på den et helt annet sted enn der hun fann den ;)



Igjen, de to førte reptisjonene, som i går, var innkallinga mye mer fart på. Neste gang får jeg filme første repetisjon :p På de to første så hadde hun bra fart før ligg'en, å var fortere ned  ligg på kommando.
Men nå gjør jeg det litt med vilje at hun løper litt saktere i forkant. Hun får to forskjellige kommandoer. Hun vet når hun får kommandoen "kom", så kommer der en ny kommando (stå,sitt, ligg) etterhvert. Når hun får kommando "på plass" skal hun helt inn til meg.
Beklager dårlig filming!




Neste stopp var en parkeringsplass der vi trente avstandskommando. Den tar nok litt tid før den er inne igjen alså. Hun hadde den fint inne i klasse 2, med bare sitt og ligg. Så tulla vi det til når vi trente inn stå også. Hun tilbyr dem fint, men blir litt mye bevegelse dessverre. Må si at denne øvelsen var MYE bedre i fjor.. en den har vært i år. Det er nok denne jeg gruer meg mest til i konkurransesammenheng per idag.

På vei hjem gikk hun hele tiden under kommando og ved fot, vil gjerne få stor utholdelse på den. Så hun ikke "detter ut" på konkurranse. Varierende belønning, og gikk på det lengste 4 minutt før klikk og ball.

Hjemme fann vi fram treapport og metallapport, og en ny ball som vi har, for å få motivasjon til siste rest av treningsmotivasjon.

Apporterte begge fint :) Flinke jenta :) Her er en film av metallapporten.



Etter endt trening tenkte jeg at været var så fint, jeg kunne ikke sitte inne. Så bestemte meg for ta et oppgjør med hagen. Hundene lå ute å kosa seg på verandan og tusla litt rundt meg. Plutslig var Eccho og Enya borte. Ene sekundet var Enya ved siden av meg, neste var hun borte! Jeg ropte og lette, men ikke søren om det var mulig å finne dem. Kjørte nabolaget på langs, opp gjennom byggefeltet, gjennom sentrum, til mamma ++ flere ganger. Men dem var og ble borte. Til slutt dro jeg hjem, tilfelle dem returnerte til åstedet ;) Hadde litt og ordne også siden jeg skulle til Ålesund øyelyse Chanel senere på dagen.
Etter 2 timer på rømmen, der jeg i en time var ute lette, og en time satt hjemme venta kom dem glade og fornøyde inn døra. Hadde nok hatt seg en fin tur ;)

Egentlig skulle rømlingene bli med til Ålesund å møte Pommen Milo, men siden dem hadde fått en 2-timers tur, fikk dem være hjemme ;) Og Celia var den heldige utvalgte som fikk bytur :)

Kjempefin dag å gå i Ålesund på. Først gikk på stranda så hundene fikk løpe litt løse, så gikk vi i gatene for å finne en utecafê. Men det var ikke så lett :p Ålesund hadde visst veldig lite av det! Den ene vi fann.. var det ikke lov med hund. Hørt på maken!
Så da ble det å vente i bilen for Celia og Milo, mens jeg og Siv Helen dro på cafê alene :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar