fredag 29. desember 2017

Virker Thundershirt?

Jeg får ofte spørsmål om Thundershirt virker. Mine erfaringer er  ja, det virker!





For Albert var det redningen da han var redd for nyttårsraketter og torden. Første nyttårsaften var han bare en liten valp, og han var ikke redd i det hele tatt. Året etter viste han ei heller stor frykt, men litt redsel, så sensitiverte han og ble reddere og redde for hvert år.

Hans nyttår bestod da av å gå i apati fra noen startet feiringen tidlig i romjula, og han var i denne tilstanden til ut på nyåret.
Han klarte ikke spise eller drikke, han ble ofte stående stirre ut i lufta uten at det var mulig å få kontakt med han.
Det var helt forferdelig! Selvsagt mest for han, men også for meg som eier å se hvor redd han var.

Jeg har hele tiden hatt flere hunder, ingen som var redd, alle de andre sov godt gjennom nyttårsaften. Så teorien om at det er eier som gjør hunden redd kan en skyve under teppet. Dessverre påvirket ikke de andre han, og heldigvis påvirket ikke hans redsel dem. Jeg var veldig obs spesielt i valpetiden til de andre, at dem ikke fikk oppleve hans redsel.

2012 brukte jeg Adaptil (feromoner) som hjalp mye, han ble roligere, kunne ta litt godbiter og tilstanden hans ble mye bedre. Han var fremdeles litt stressa, men gikk ikke i transe.
Året etter, 2013,  hadde jeg fått tak i Thundershirt, det ble en game changer for vår del. Denne vesten hjalp så pass mye at han var til stedet, kunne være sammen med oss, drakk, spiste, sov litt og hadde det vel så ok som han kunne ha det. Å få han til å syns denne dagen var som hvilken som helst annen dag, var en utopi, men å få han til å takle det uten å gå inni et skall der han ikke klarte få i seg vått eller tørt ble målet. Og det nådde vi :)

Thundershirten virka så pass bra, at om det plutselig kom torden kunne jeg ha på han vesten. Torden kan en ikke forutse på samme måte som fyrverkeri som er begrenset til slutten av Desember, derfor var det veldig bra at vesten virket så bra når en plutselig ytre påvirkning kom.

På videoen under er Albert når det er torden, han står å skjelver, klarer ikke bevege seg, halen er ned og en ser frykten lyse.



Så tar jeg på vesten, med det samme vesten kommer på endrer han personlighet. Han er fremdeles litt stressa på videoen, men kort tid etter la han seg ned. Halen er kommet opp, han kan bevege seg og han har sluttet å skjelve.






Olivia som går til sin første nyttårsfeiring skal få bruke Thundershirt. Ho har brukt vesten flere ganger nå som tilvenning, tar den ikke på i en skummel situasjon som førstegangsbruk.
De gangene ho har brukt den nå i forkant er i forbindelse med måltid, ho har brukt den når ho sover og andre rolige og positive situasjoner.

Vesten skal sitte veldig stramt på, og bruker trykk for å redusere angst.




Vesten trykker på hundens torso, og effekten av et moderat trykk trykk på mykt vev er studert hos både mennesker og ikke-menneskelige dyr med positive resultater. Det vises å redusere angst og fremme avslapping.

Erfaringen er hentet fra egen hund, og fra hunder som jeg har hatt i trening. Kan varmt anbefale Thundershirt til hunder som har angst.

Andre hjelpemidler du kan bruke har jeg skrevet om i et tidligere blogginnlegg http://kennelcarvecanem.blogspot.no/2017/12/nyttar-med-feromoner.html

Det ligger rapporter og forskning på thundershirt.com - deres hjemmeside sier dem har over 80% suksessrate, har derfor pengenetilbake-garanti om det ikke virker på din hund (eller katt).


http://www.thundershirt.com/media/docs/Dr.%20Grandin%20Research%20on%20Calming%20Effect%20of%20ThunderShirt.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar