mandag 5. juni 2017

Fødselen og de første bildene - Tollervalper

 Første natta har gått veldig fint. Alle O-valpene har lagt på seg noen gram de første timene :) Ofte går dem ned første tiden, da det er strabasiøst å bli født, ikke alltid tispa har så mye melk med en gang. Derfor er det veldig bra at alle har gått opp litt i vekt :)



Fødselen gikk smidig og fort. Ivy var utrolig flink. Som skrevet igår startet tempen å gå ned natt til søndag. Hun var litt urolig natt til søndag, men ikke veldig urolig som noen tisper er. Så pass lite urolig at jeg trodde det kom til å drøye til mandag (idag) før valpene kom.

Kl 14 igår tok jeg henne med på ei lita runde rundt nabolaget, da ho var litt pistrete. Dette satt nok fortgang i maskineriet. Ho fikk tømt seg skikkelig, og da vi kom hjem klarte ho ikke helt å roe. Ho masa da på å gå ut, på dette tidspunktet lufta jeg henne i bånd i hagen, da ho ville helst under terrassen. Hennes plan var nok å få valpene der, men jeg hadde ikke lyst å krype rundt sammen med edderkopper og kaffidyr mens jeg var jordmor :p

Klokka 16 kom de første riene. Veldig svake rier, og jeg så hun trodde hun måtte på do. Ho blei veldig fortvila, skrapa på døra og skulle absolutt ut. Første gangen gikk jeg ut med ho, ho prøvde gå på do, men det kom så klart ingenting. De første riene var det 20-30 minutt mellom, før det tok seg opp ca 1730.

Førse valpen er alltid den vanskeligste, da den kommer med en stor fosterpose som skal bane vei. Ho sleit litt med denne valpen, brukte en halvtimes tid på å få den ut. Mens de resterende glei ut på et par rier. Nesten så jeg ikke merka dem kom, hun lå sleika på valpene, og plutselig kom der en ny valp ut som måtte avnavles og pakkes ut av fosterposen. Valpene kom som perler på ei snor. Alle 8 kom på 3 timer.



Hun tok morsrollen med en gang. Dette er alltid spennende med førstegangsmødre, heldigvis grunnløse bekymringer med Ivy. Valpen kom ut, hun spiste morkaka, jeg tørka den litt og hun tok den rett til seg å sleika den. Etter det har hun vært uadskillelig med de små. Bokstavelig talt uatskillelig, noe som ikke er unormalt. Har under tvil fått lufta henne et par ganger, dette er ikke et gode hun ser på som nødvendig på dette tidspunktet.

Ivy blir veldig stressa om jeg prøver å ta bilde av dem en og en, så det får vente litt :)
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar