mandag 17. juni 2013

Runderingskurs

Denne helgen var det storbesøk fra Trondheim ;) Håkon Groven, fra Canis i Trondheim tok turen til Sunnmøre for å holde et runderingskurs for oss.
Lite som skjer rundtom her, i alle fall av god hundetrening, så det var ekstra stas å få en så flink instruktør nedover :) Er heldig som har så mange flinke kolleger i Canis Hundeskole, som er flinke på mange  forskjellige felt :)


Håkon hadde en intro først, og fikk greit forklart for både nybegynnere og dem som hadde vært borti det før :) 

Jeg startet med rundering for 4 år siden, og syns det var veldig kjekt. Men med et lite miljø så ble det vanskelig å trene. En må være minst 3 og helst flere om en skal trene, og det tar ofte noen timer når en først er ute å trener. 
Derfor holdt vi oss til lydigheten. Har konkurrert i lydighet, og syns det er kjekt. Konkurrerer nå i klasse 3, men lysten på å trene bruks har vært dere hele tiden. Derfor for halvannet år siden tromma jeg sammen en gjeng som ville prøve rundering, så har vi trent sporadisk gjennom hele året. Jeg og Aimee har utvikla oss masse, og det ser endelig ut til at vi har noe som kan ligne på en ferdig øvelse etterhvert :)



Kurset bestod av folk som aldri hadde hørt om rundering en gang, og dem som har prøvd litt siste året. Håkon tok utfordringen på strak arm, og fikk oss alle til å avansere  ganske bra i løpet av helgen. 
Alle ekvipasjene fikk det kjempebra til, både hund og eier skjønte hva dette gikk ut på :) Mye av jobben ligger hos figurantene, og jaggu var det ikke en gjeng med flinke figuranter også. Flinke figuranter vokser ikke på trær, så jeg er veldig glad jeg har så mange i min omgangskrets som jeg kan trene sammen med :) 




En flink figurant skal by på seg selv, Håkon viste veldig godt hvordan en får en hund fra å være litt reservert mot figuranten til å bli veldig glad i figuranten

Her åpner vi bokstavlig talt godteposen og gir alt :)


Vi starter med synlige figuranter på nært hold først, så hunden får det så enkelt så mulig

Når hunden skjønner den skal gå mellom figurantene, kan en øke vansklighetsgraden og sette figurantene lenger ut og etterhvert skjult. 



Lek er en veldig viktig belønningsform, kanskje spesielt i rundering. Hunden får et ekstra gir om den har flere måter den kan belønnes på, og leken er som regel et ess i ermet.

Her er det veldig viktig med gode figuranter, slik skal god lek se ut! :)

Jeg fikk god hjelp til å se på meldingen min, prøvde så vidt med fastbitt (bringkobbel), men skal fortsette med løsbitt ei stund til framover. Aimee er superflink, jeg er heldig som har verdens flinkeste Tollerjente! Hun lærer ting før jeg omtrent rekker å tenke dem ut ;) 



Håkon var flink å forklare mellom hver hund, selv om en ikke var kommet til akkurat det nivået i treningen, ble ting grundig forklart så en vet hvordan en kan legge opp løpet for å trene mest mulig effektivt framover. 


Etter kurset har jeg mottatt gode tilbakemeldinger, alle har hatt ei kjempehelg. Vi hadde været på vår side, terrenget er kjempefint, trivelige folk og ikke minst trivelig instruktør. Vi er alle veldig klar for å fortsette treningen, og ønskene om et kurs til for å videreutvikle det vi har lært er allerede mottatt fra flere hold.

Gleder meg til en super sommer med masse rundering! :)


Litt bilder fra helga :)

Ivy i full fart over til figuranten på neste side

Pernille står vendt mot figuranten på neste side, dette for å gi informasjon til Ivy om at hun skal fortsette i den retningen




Holde fast var det flere som trente litt på,et ledd på veien for å få ei ferdig melding

Vakre Luna :)

Fine Kenzo



Full fart! 


Aimee takker alle snille menneskene som delte ut godis i skauen i helga! :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar