tirsdag 11. oktober 2011

En trist morgen

natta gikk med lite uro fra Enya. Hun lå i senga med meg og snorka seg gjennom natta. Jeg hadde på alarm flere ganger for å sjekke temperatur på både henne og Aimee. tempen til Enya lå stabilt på 36,7 den bør oppimot normaltemperatur på 38 før fødsel, og Aimee sank ned til 36,5 i løpet av natta. Hun er nå på vei oppigjen, så om det ikke var bare en svingning så er hun nå i oppblokkning. Aimee virker veldig rolig ennå, spiste frokost og ser ikke tegn til at hun har tenkt føde helt med det samme.

litt før 7 stod jeg opp for å mate og lufte hundene. Enya som hadde vært rolig hele natta var litt skjelven da vi gikk ut, og ville fort inn etter hun hadde gjort fra seg. Da løp hun rett på loftet og oppi senga mi. jeg tok tempen som fremdeles lå på 36,7 og tenkte at nå ringer jeg dyrlegen så snart det åpner kl 08.

Ikke før jeg hadde tenkt den tanken, begynte Enya å presse. Jeg fikk henne ut av senga mi og oppi valpekassa. Brukte lang tid på første valpen, og jeg skjønte det var noe galt da den kom til syne. Jeg klarte ikke gjenkjenne hva som kom. Det var ikke hodet og ikke rompa så jeg. Da den kom ut så såg jeg hvorfor. Den lå dobbelt, med hodet brettet nedover buken. så den var ikke til å redde. Hadde nok vært død ei stund :(

Mens jeg sjekka nr 1, rakk nr 2 å komme til verden. Alt skjedde kjempefort, den avnavla hun og fiksa helt selv, jeg hørte plutslig noen lyder i kassa å der lå der en frisk og fin valp. La fra meg den døde å fikk så vidt tatt opp nr 3 før hun pressa igjen. ut kom en velskapt valp, men dessverre også denne var død. Jeg prøvde alt jeg kunne med gjennopplivning, respirot og massasje, men den var ikke til å redde.

Da ble jeg bare sittende å gråte :( Gutta som skulle til å dra på skole kom opp å fikk hilse på den friske valpen, og syns det var veldig trist med de to døde. Så var to litt mutte gutter som gikk til skolen idag.

Enya var veldig flink med den lille gutten, men hadde veldig lyst ha inn de døde valpene som jeg hadde pakka inn å lagt uttafor kassa. Da jeg la dem i gangen var hun bort til døra et par ganger å ville ut til dem.

Etter en halvtimes tid kommer valp nr 4. Ei frisk og livsterk jente. Også henne avnavla hun selv, mens jeg holdt henne i hendene mine. Lille snuppa var helt vill og sutta på bakfoten sin i leit etter puppen ;)

Jeg kjente at enya var ikke tom, hun lå enda og pesa, så venta da i spenning på nr 5. Var redd for at også den kunne være død, siden det kom 2 døde valper fra et horn og 2 friske fra det andre. Uheldigvis var mine anelser rett, ut kom den 5. valpen også den var død. Den derimot såg ut til ha vært død ei stund, den var litt underutviklet, så den hadde jeg ikke kunnet reddet selvom det hadde blitt keisersnitt igår.

Nå har roet senket seg, Enya har spist litt, drukket litt, vært ute og koser seg med sine to små. En gutt og ei jente.

Jeg er forferdlig trist, men må vel komme meg over den kneika siden Aimee snart skal i ilden. Krysser alle fingrer og tær og labber for at det blir en ukomplisert fødsel med mange friske velskapte valper!

2 kommentarer:

  1. Utrolig leit :( men utrolig bra det vertfall var 2 da :)

    SvarSlett
  2. vedig leit! :( Noe av d værste jeg noen gang har vært med på å prøve vekke til live valp etter valp.. fytti! Unner jeg ingen!

    SvarSlett