søndag 2. oktober 2011

Det næmer seg :)

Termin nærmer seg med stormskritt! Idag er det bare 10 dager til termin for enya, hun er på dag 53 og Aimee er på dag 51. Jeg håper virkelig dem ikke har tenkt å føde på samme dag! Dem må også holde igjen til over neste helg, for da er jeg på forelesing på Veterinærhøgskolen.

Ei god veninne skal bo her med hundene, og har ei jordmor i bakvakt, så om det skjer noe så går det nok fint :) Men vil jo gjerne være her når valpene kommer =)

Idag har jeg begynt og ordne valperom :) Satt opp valpekassa Aimee skal ha, men den som Enya skal ha trenger et strøk maling før jeg kan sette den opp så det får bli  i løpet av uka =)

Amelia ordner med "do" til valpene, og hun sa til Aimee at hun også kunne få tisse der ;) Aimee sjekker ut alt  utstyret som er lagt klart, og godkjenner det ;)

Aimee fann seg fort til rette, gikk faktisk å la seg i valpekassa ikveld da vi skulle legge oss :)



Ser jeg trenger å kjøpe kalk, druesukker og mesoftkompress. Ellers tror jeg alt er i hus :) Må vel ha en kylling eller to som jeg kan koke å gi til de fødende også.
Kalk er lurt gi litt av så ikke tispa får melkefeber, druesukker får dem for å holde energinivået oppe under fødslen, og det kan hjelpe litt svake valper om en legger bittelitt druesukker under tunga så dem får energi til å ta tak i spenen.
Mesoft kompress bruker jeg til å sterilisere utstyr, vaske valper osv. Syns dem er geniale til det bruket siden dem er så myke =)

Jeg har alltid en kylling i hus, som jeg koker opp. Da kan tispa få vannet som den er kokt i om hun ikke er særlig på å drikke, og kylling er som regel snadder for ei tispe som ikke er så gira på å spise. Er viktig hun får i seg mat under og etter fødslen. Ofte så matnekter dem siste 1-2 dagene før valpene kommer, så da får hun akkurat det hun vil ha for å samle energi.

Enya er blitt ganske så tjukk nå ;)

Aimee ser ut som en hval, like før hun sprekker stakkar! 

Dette sier boka om de siste dagene/siste uka. 
Tispa vil være besværlig siste uka, og har behov for mer hvile og ro. Hun trenger også luftes ofte da en oppfylt livmor presser på blære og tarm.Hun skal ha korte turer, og luftes i bånd. En del tisper ynker og stønner når dem reiser seg, går i trapper og lignende.Det kan også komme noe slim fra sjedeåpningen, dette er helt normalt. 


Dag 50 - 107mm, proposjonert kropp, videre ossifikasjon  av skalle og virvler, alle metacarpar og phalanger på forbeina.

Dag 55 144mm kalifisering av alle melketenner samt nede M1, ossifikasjon av alle vertebralbuer og sentra, phalanger, pubis og calcaneus. På dag 55 skal alle melketenner være dannet. 

Jeg merker spesielt på Aimee at hun bærer tungt, hun trenger en dytt i rompa for å komme seg oppi sofane, hun peser mye, har problemer med å gå i trapper og på tur blir hun veldig fort sliten. Det er også veldig mye bevegelse i magen hennes, deilig bare ligge kjenne hvordan valpene spreller rundt.

Enya er ikke like stor og besværlig, hun peser en del, drikker mer enn vanlig og er oftere ute. Men ellers ganske fin. Har hatt en del slimete utflod, så hun følger boka ;) Ikke så mye bevegelse med henne, så hun bærer nok et mindre kull enn Aimee. Men det er helt greit, om Aimee får like mange som sist (10) så kan det bli ekstremt mye om Enya fikk like mange!=)
Jeg håper på et gjennomsnitlig kull på begge, det vil si rundt 6 på hver =) Men slik kan en nok ikke bestemme,må ta imot det som kommer =)
Har kjøpt ei diger bøtte med morsmelkerstaning så skal være forberedt om der kommer så mange valper at dem ikke klarer å ta seg av alle helt med det samme :)

Her skal valpekassa til Enya komme etterhvert, Amelia har laget til med pledd og aviser så alt er klart ;)



Valpekullene skal få vokse opp på lofte denne gangen. Det som tidligere er brukt som valperom er nå blitt til bad, så da har jeg ordnet til to rom oppe på loftet der vi har soverom. Jeg har dør mellom romma, så jeg kan ligge følge med begge valpekullene i starten =) har kjøpt meg grinder så jeg kan sette opp så tispene får privatliv fra hverandre.
Når valpene blir 3-4 uker kommer dem til å flytte ned i stua, så da blir det livat! :) 

Gleder meg masse nå, siste finish med innkjøp imorgen så er alt klart til valpene skal komme! :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar