mandag 28. januar 2013

Jasmin blir introdusert for musematte

Jasmin skal bli  helt rå på klikkertrening, så vi må bare legge oss i selen. Hun viser veldig godt at hun bruker hodet, jeg kan ennå ikke skjønne at hun tar ting så fort. Men hun er gira på godis, og gjør det som lønner seg for å få tak i godisen.

Idag ble det target-trening. Musmatte var dagens target. Target kan brukes til så mangt, både til hverdagslige ting og i konkurranseøvelser.
Musematta kan brukes til å lære hunden gå i buret for eksempel, om en ikke shaper det inn som jeg gjorde i går, gå i bilen, gå i senga si, gå inn på et rom eller ei som jeg hadde på kurs brukte den til å få hunden til å gå over ei bro den var redd for å krysse. Så den kan brukes til mye :)

Idag introduserte jeg musematta for at Jasmin skulle bli obs på den, det var ikke intensjonen hun skulle søke mot den og trakke på den. Jeg forsterka at hun så på den og snusa på den.

Neste økt blir det kanskje å få henne til å søke mer mot musematta, nå prøvde jeg bruke belønningsplassering slik hun fikk godbiten like ved musematta. På den måten så hun den når hun var ferdig med å spise opp og huska hva vi holdt på med. Om hun glemte seg, tok jeg bort musematta å la den ned så den ble et nytt element i miljøet.

Både hund og eier må ha sansene skjerpet under trening, kan ikke la tankene vandre, diskutere med unger, den bedre halvdel eller ha et halvt øye på tv'en. Må kunne belønne så presist som mulig når hunden utfører rett atferd.
En får det en belønner, om en tenker å belønne en sitt, men alltid forsterker når hunden har røyst seg opp, så er det en stå vi trener på IKKE en sitt ;)




Ellers i dag så møtte vi søster Julieane "Mika", det var stor gjennsynsglede. Enya satte i et hyl da hun høre Mika lage lyder på den andre parkeringsplassen. Da jeg slapp båndet løp hun bort.


Mika

Vi hadde valpetreff i garasja, der var 4 andre valper, og det var veldig kjekt. Søstrene var mye tøffere nå enn tidligere. Jasmin mer tilbakeholden enn Mika, men ikke så forsiktig som hun har vært før.
Filma valpene i lek der, men fikk ikke lagt filmen fra facebook og i bloggen, men her er en link, den skal være public  :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar