torsdag 17. februar 2011

Ingen valper i denne omgang

Det ble ingen parring mellom Aimee og Dennis i denne omgang. Satser på bedre lykke neste gang, som nok blir på sensommeren 2011.

Siden planene ble stokket om på, trener vi for fult igjen :) og skal prøve stille Aimee for storcert i Bergen og Ålesund. Satser på hun er fullpelset i de tider, men det er vel for mye håpe på?

Skal også konkurrere klasse 3 i ålesund, om vi er flinke så skal vi ha opprykket til Elite!

Har fått flere gode treningsøkter med hundene siden helga. Fikk et par tips, som jeg har tatt med meg videre i treninga.
Et av tipsa er at hunden ikke skal se maten (belønningen) da blir den veldig distrahert. En ser det ofte når en holder kurs, at når eier strekker hånda mot godbit lomma mister hunden helt fokus. Så heretter blir det veldig strikt på skjulte godbiter, og ingen bevegelser før ETTER klikket. Kommer nok fremdeles til bruke doggie-zen på øvelser som er flyt på, da kan det være greit legge på forstyrrelse i form av synlig belønning.

Med Eccho terper jeg på handtarget. Har flere små økter hver dag, når jeg får henne til følge hånda over en lengre periode, skal jeg begynne trene utgangstilling. Trente håndtarget da hun var veldig ung, 8-9 uker, men har ikke trent det siden da. Så startet helt fra start med at hun viste oppmerksomhet mot hånda mi. Hånda holdt jeg bare få centimeter fra snuten hennes. Etter noen repetisjoner der hun rettet blikket mot hånda fikk jeg den første touchen. I løpet av 4 første øktene var kriteriene blitt at hun skal følge hånda i 3 sekund. Så det gikk ganske fort :) Nå er vi oppei 5 sekund. Neste steg må vel trene sitt, hun er veldig flink til å stå!! Har trent stå og kontakt de siste 6mnd, så er veldig god på det ;)

Med Enya var jeg så fornøyd med utgangstilling at jeg starta legge på kommando. Men der var jeg nok litt kjapp.
Trodde jeg hadde generalisert nok, da jeg hadde trent frivillig utgangstilling i forskjellige miljø, men da jeg sist gang prøvde snu meg selv 180 grader på golvet mista hun helt grepet. Jeg har tidligere brukt denne  metoden med de andre hundene, hunden går inn på venstre side, jeg klikker og belønner i posisjon, for så gå et steg frem å snu meg mot hunden. Hunden får det da enkelt med å gå til min venstre side igjen. Men Enya skjønte ikke bæret, så hele hunden ble et spørsmålstegn. En kan da ikke gå i utgangstilling når du står den veien?!?! Så her måtte jeg starte med å bruke håndtarget igjen.
Straks jeg stod med ansiktet den andre veien, den veien vi tydligvis har trent mest, så kom hun fort frivillig i utgangsstilling. Hver gang jeg prøvde den andre veien ble det kjempevansklig. Jeg må nok bli flinkere til å trene med at jeg endrer stilling og posisjon.

Merket det samme da jeg trente Aimee tidligere idag. Ofte når jeg har trent neseprøve har jeg stått på samme sted i stua, der jeg har mulighet til å legge godbitene, pinnene og har god oversikt. Starta med pinnen med min lukt, hun apporterte å gikk i utgangstilling frivillig etter 3 repetisjoner. Det var ikke helt etter planen, men når hun tilbyr det "gratis" så sier jeg ikke nei :)

La på en og en pinne, hun var veldig flink å ta rett pinne. Prøvde feile henne når hun tok feil pinne, men det var absolutt ikke noe for oss. Hun mista fokus, å vi ble satt flere steg tilbake etterpå. Gikk fra plukke pinnen å komme i utgangstilling, til å måtte belønne for snuse/markere på rett pinne. Kom fort tilbake i rett kjøl etter noen klikk for markere, men alt i alt ble vi satt tilbake. Var bare en vill ide jeg hadde, følte det gikk veldig greit  i en lang periode der hun tok rett pinne hver gang, ennå jeg flytta om, da hun ble litt irvrig ville jeg ikke la henne komme tilbake med feil pinne å sa "feil". Ikke noe sjakktrekk.

Etter en lang stund med trening samme vei, der jeg stod med kroppen vendt mot samme sted i rommet, snudde jeg, og da ble det vanskelig! Da la hun seg ned, satte seg, kom i utgangstilling. Måtte da stå veldig nært å belønne at hun markerte rett pinne, før vi var i gang igjen.

Note to self: Endre posisjon og treningsted OFTE!! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar