mandag 2. april 2018

Miljøberikelse og miljøtrening

Valpene er nå i den viktigste sosialiseringsperioden. Den starter ved ca 3 uker, når valpene har fått utviklet alle sansene. Og varer til ca 3mnd +/- et par uker. 



Det er derfor veldig viktig dem blir presentert for mye stimuli denne perioden. Ikke så mye at det blir overveldende, men nok til at dem fremdeles har nytte av det og lærer av det på en positiv måte. Miljøberikelse er noe en kan fortsette med hele livet til hunden, ikke bare valpetiden. Hunder har godt av mental stimuli, utfordringer og moro. 

Det meste av læringa skjer ved læringsmekanismen habituering, et stimuli blir presentert og dem blir mer og mer vant til det. Om en prøver mange nye ting, og ser at dette går fint, er det tilbøyelig at valpen vil ha den erfaring og tro at den takler nye ukjente stimuli i fremtiden, selvom den aldri har vært ute for dem. 



Vi må ikke blande habituere med flooding, flooding er å utsette et individ for et stimuli i så stor grad at individet gir helt opp. Dem ser ingen utvei. Valpen vil ikke få god læring av dette. Valpen bør møte ukjente ting i små doser, avslutt før den blir sliten eller redd. 

En annen læringsmetode som jeg bruker er å motbetinge, som vist på video lagt ut på youtube/facebook. Hunden får presentert et positivt stimuli  som mat eller lek, og det kobles mot et annet stimuli. Som for eksempel lyden av støvsuger, fyrverkeri, torden og lignende. Valpene har ingen erfaring med at dette er farlig, men lyder kan være skremmende, derfor går jeg ut i fra at dette er skummelt, og motbetinger, før dem  får sjanse til å vise fryktatferd. Lyden er så svak at dem ikke viser frykt, men så høy at dem hører det. 




Motbetinging kan brukes på andre ting også, om hunden er redd for folk, dyr, kjøretøy m.m kan hunden få presentert et stimuli (mat) mens den ser det som den er redd på avstand. 



Forskning viser at valper danner mange koblinger i hjernen akkurat i denne sosialiseringsperioden, det er da nervecellene dannes, og valper som vokser opp i lite stimulerende miljø vil ha færre koblinger enn valper som vokser opp i stimulerende miljø. Understimulering kan føre til atferdsproblem senere i livet. Den viktigste perioden er fra ca 3-12 uker. Store deler av denne perioden er hos oppdretter, da faller mye av oppgaven på meg.  Når valpen kommer til sitt nye hjem, er det viktig sosialisering og miljøtrening fortsetter, og alt en tror valpen kommer til å oppleve: gamle, unge, rullestoler, krykker, buss, trikk, tog, buss, traktor, skog, brygge, hest, ku, vann, fjell, betong osv må en prøve få et positivt møte med den første tiden. 



Det er viktig valpen får positive opplevelser, som den kan bygge sine erfaringer på.  Etterhvert nå vil vi starte med bilkjøring, gå i sentrum, dra på besøk, gå i skogen osv. 


Ujevnt og bevegelig underlag skjerper flere sanser. Valpen skjerper koordinasjon, den trener balanse m.m Nå er kanskje ikke et ballbasseng det som en hund er mest i til daglig, men å ha tidlig erfaring med at underlaget ikke er helt jevnt er ei fin erfaring. 

 Valpen får smake på mange forskjellige teksturer og ting. Metall, tre, plast, tøy, hardt, mykt osv. Denne "babygymmen" lager litt lyd, den rasler, smeller, smaker rart og vi kan bytte ut det som henger der. I løpet av livet må nok helt sikkert hunden gå gjennom noe, hører metall som klirrer o.l Om den har erfaringer med dette, og at det ikke skjer noe farlig, så vil den forhåpentligvis takle en slik situasjon veldig bra. 



Lek mellom valpene er veldig viktig. Dem lærer bitehemming, dem lærer språk og danner relasjoner. Det kan se veldig røft ut til tider, men valpelek er noe av det som er viktigst i tiden valper har i valpekassa. 




Leke med trygge voksne, gir også gode rammer for valpens erfaringer videre i livet. 










Her har vi lagt ut enda et hinder. Dette hinderet kan smakes på, dra på det eller trakke over. Det kan kjennes rart for labbene å gå over ei slik grind. Mange hunder har problemer med å gå på landganger, strekkmetalltrapper og lignende (pass på poter og klør i slike). Dette er ikke helt det samme, men en sped start på at underlaget ikke alltid er helt jevnt og flatt. 

Sakkosekken er også litt morsom slik, den bråker, beveger seg og kan kjennes veldig rar ut første gangene en prøver seg opp i den. Etterhvert så kjenner en kanskje at den er god å sove i også :) 



Så har vi denne rule of twelve til Runar Næss, som jeg alltid bruker som ei lita sjekkliste når jeg miljøtrener valper.

  • Minimum 12 ulike underlag: Parkett, teppe, fliser, trespon, asfalt, betong, gress, vått gress, vann, snø, søle, singel, fjell, mose & lyng, på et bord, på en stol, skrå flater, osv
  • Lekt med 12 forskjellige leker: Kosedyr, stor og liten ball, harde leker, leker med lyder, leker i tre, plast og kartong, melkekartong, leke i metall, bilnøkler, tau, osv
  • Opplevd 12 ulike miljø: Hjemme (inne), hjemme (ute), fremmed hus, bil, garasje, skolegård, sjøen, elv/foss, vaskerom, bensinstasjon, kjeller, heis, butikk, tog stasjon, skog, motorvei, veterinær (bare hilse på og få masse godbiter), osv.
  • Møte og samhandle med minst 12 nye personer: Barn (alle aldere), voksne (mest menn), eldre (også mest menn), rullestolbrukere, folk på krykker, i regntøy, på ski, folk imotorsykkelutstyr (inkl. hjelm), med hatt, solbriller, paraply, osv..
  • Eksponert for minimum 12 ulike og uvanlige lyder: Klapping, synging, vaskemaskin, støvsuger, dørklokke, garasjeport, buss/lastebil, motorsykkel, tordenvær, fyrverkeri, skudd, slagdrill, andre dyr (hest/ku, osv.), gressklipper, osv.. Her er det viktig å alltid følge med valpens reaksjon og legge lydnivået så lavt at valpen ikke blir skremt! Den kan vise interesse, men ikke frykt. Gradvis økning og masse belønning (mat/lek) for å ignorere lyden er nøkkelen her. Selv bruker jeg, i tillegg til naturlige lyder, også en app med mange lyder fra valpene er 4-5 uker gamle..
  • Eksponert for minst 12 bevegelige objekter: Sykkel, skateboard, jogger, biler, mopeder, skurefilla, barn som spiller fotball, frisbee, katter/ekorn/hester og lignende som løper, modellfly, osv.. Disse objektene skal ikke jages – kun observeres! Belønn ro!
  • Oppleve 12 utfordringer: Klatre over/inn i/ut av/gjennom en pappeske, gå gjennom papp rør, opp trappetrinn, over hindringer av ulik form og materiale, leke gjemsel, nærme seg en oppslått paraply, ballansere på ujevnt og ustødig underlag, få godbiter ut av en flaske eller lignende, klatre over kosteskaft/trestamme, osv.. Oppgavene må tilpasses rase, alder og individ – og ikke være vanskeligere enn at valpen lykkes.
  • Håndtert av alle familiens medlemmer minst 12 ganger i uken: Løft over bakken, hold mot brystet, legg på fanget, ta på/i ører, ta i munn, ta tempen, berør labber, klipp negler, hold rolig på et bord (type; veterinærbesøk), børst pels, av/på med halsbånd osv..
  • Fått mat fra 12 ulike fat og/eller situasjoner: Metallskålplastskål, papp plate, fra toppen av en snudd skål, fra hånden, rett fra bakken, i en Kong-ball, strødd utover, osv..
  • Spist på 12 forskjellige steder: På kjøkken, i stuen, på terrassen, på gresset, i bur, i bilen, i skolegården, på hytta, i garasjen, under en paraply, i ett telt, nær en skytebane (uten skudd), på venteværelse til veterinæren, i fremmed hus, osv..
  • Lekt med 12 ukjente valper (og/eller rolige hunder) så mye som mulig: Under oppsyn og i trygge omgivelser. Unngå mas (stress) og overdreven aggresjon mellom valpene. Gi dem oppgaver og utfordringer som beholder roen.
  • Vært alene 5 til 45 minutter 12 ganger i uken: Uten familie eller andre hunder til stede, helst når valpen er trett - og alltid i trygge omgivelser. Gradvis utvikling fra å være alene med kullsøsken - til uten andre tilstede. Tilpass etter valpens alder og personlighet.
  • Gått i bånd (kobbel) minst 12 ganger - på minst 12 forskjellige steder: Bruk gjerne sporsele (sykkelsele) vekselvis, eller i stedet for halsbånd. Halsbånd bør ikke brukes som redskap for straff.
Denne kan utvides til så Rule of 16 eller 20.. så mye en bare vil. Da har du en viss kontroll på hva valpen har vært trent på.


Følg Carve Canem på 

Snapchat @beacc 



Kilder: Runar Næss, Gry Løberg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar