søndag 14. november 2010

Utstilling i Orkanger

Fredagmorgen ble bilen pakket og klar til avgang mot Orkanger. Hege kom med Miko i 11-tiden, hundene fikk hilse å vi fikk alle tingene i bilen. Dro deretter til Helene og Thomas for å plukke opp dem og Delia. Bilen ble ganske fullpakket med 4 hunder og 4 mennesker og alt pikkpakket en har med seg på en slik tur. 
Første stopp var Molde, der møtte vi Enya, Anine og Lasse. Veldig koselig å se igjen Enya, så takk til Anine og Lasse for at dere tok dere tid til å møte oss :) Enya og Eccho var veldig like, slik dem har vært hele veien. Søstrene fant tonen, og lekte masse. Var rart å se hvordan Eccho og Enya fann sammen, og Delia og Miko. Desse to kulla har vokst opp sammen, og er 12 dager mellom, likevel foretrakk dem nå sine kullsøsken over dem andre. Enya og Eccho har ikke sett hverandre siden dem var 10 uker, Miko og Delia har møtt hverandre 2 ganger siden dem flyttet ved 8-ukers alderen. 

Miko og Delia

Eccho skuer utover Moldefjorden

Miko, Enya og Delia

Miko, Delia, Eccho og Enya

Thomas og Enya ser på de andre raringene som løper rundt som tullinger

Enya skuer utover Moldefjorden

Eccho og Enya

(min) Enya, Eccho, Enya og Miko
Maskulin kraftig gutt blitt 

Eccho og Enya

Miko

Vi prøvde få et fin bilde av de to kullsøstrene, det var ikke så lett ;)

Etter en god luftetur i Molde dro vi videre mot Surna der vi skulle overnatte. Var deilig komme frem til ferdig taco som min niese Renate og nevø Sigbjørn hadde disket opp til oss. Chanel var overlykkelig av å ha fått så masse beøsk, kvelden bestod av leking, leking og enda mer leking.  Vi to-bente kosa oss med x-faktor, senkveld, taco og godteri. En herlig fredagskveld :) Sliten etter kjøreturen opp og vel viten om at vi skulle opp tidlig dagen etter var vi i seng rett etter senkveld. Valpene som hadde lekt og lekt de siste timene var nok slitne, og det blei ei rolig natt selv på fremed  sted for valpene.                                                                              



Chanel

Chanel, Delia, Eccho og Miko

Da vi kom fram til hallen i Orkdal fikk jeg en telefon fra Erik som har Catie. Dem hadde tatt seg fri fra fotballturneringen for å komme hilse på. Er et år siden jeg så Catie, så det var utrolig moro se henne igjen. Hun var blitt ei utrolig søt Tollerfrøken. Veldig lik sin mor i både type og utseende. Herlig jente! Er veldig kjekt få se igjen valpene (dem forblir alltid valper i mitt hode ;) ), kjekt med koselige valpekjøpere som tar seg tid til komme hilse på. 

Bildene nedenfor er av Catie 15mnd gammel.




Søte Catie

Så var det dags for utstilling. Dem andre hadde innstallert seg i hallen mens jeg var ute hilste på Catie, og nervene begynte stige. Først av Eurasierne var det Miko som skulle i ringen. Det var påmeldt 5 valper og 15 voksne Eurasiere. Vi var helt til slutt i den ringen, så det ble litt ventetid. Tiden gikk fort når en hadde godt selskap å traff mange kjente. 


Venter på vår tur i ringen

Hege og Miko hadde utmerket kontakt i ringen, og gjorde en god figur. Miko var alene i 4-6mnd-klassen så den vann han, møtte der etter vinner av 6-9mnd, som også var bare en hannhund. Og jaggu slo han ikke den hanvalpen!
Neste ut var jeg med Eccho og Helene med Delia. Idag var det Eccho som trakk det lengste strået. Eccho gikk da imot ei 6-9mnd tispe, og ble vinner av tispeklassen. Da var det Jeg og Eccho, Miko og Hege som skulle gå mot hverandre. Dommeren sendte oss rundt og rundt, han var veldig usikker på hvem som var den beste valpen. Dem var så typelik desse to, kraftige, god benstamme, gode vinkler og veldig sosiale. Han hadde masse gode ord å si om begge to. Var en meget stolt oppdretter som stod der med BIR og BIM i ringen skal jeg si! Etter flere runder i ringen ble Miko BIR!!! Gratulerer til Hege! Er kjempestolt av dere! :) 

Enya og jeg er et dårlig team i ringen :(  Jeg forandrer meg helt når jeg skal gå med henne,storkosa meg da jeg gikk med Eccho, alt var bare skøy. Straks jeg tok Enya i bånd startet nervøsiteten. Jeg vet så mye bedre enn å være nervøs, det er bare en lek. Men vi fikk oss begge en meget dårlig opplevelse på Manger i vår :( Har aldri komt oss siden da :( Det går veldig bra på trening, for da er ikke jeg nervøs. Og hun er verdens mest sosiale jente, fins ikke reservert mot folk. Men i ringen når jeg er så rar, da blir alt skummelt. Mens vi stod utenfor ringen å ventet på vår tur kjente jeg klumpen i magen bygge seg opp, og til slutt satt Enya helt i enden av båndet, hun ville ikke være nær meg. Hun merka at jeg blir nervøs og "redd", så hun trakk hele tiden mot buret. 
Det gikk som det gikk i ringen. Hun får fin kritikk, og som de fleste andre dommere, så likte han henne kjempegodt. Masse gode ord å si om henne, men hun var for sjenert. Hun slapp halen, vrei seg unna å syns det hele var kjipt. Han fikk ta tannvisning, ta henne over rygge, på beina og kose litt på henne, men ikke ta en skikkelig sjekk. Så hun fikk en blåsløyfe igjen. Som jeg har sett før, når bedømmingen er ferdig og jeg slapper av, jo da skal hun til dommeren å kose! Da er han ikke skummel lenger, for da er ikke mor rar og redd lenger. Har nå fått meg en handler til Lillestrøm, så får vi se hvordan det går. Etter det skal hun få seg ei pause. Ikke vits stille henne når vi gjør en så dårlig opptreden. 

BIM Dennis av Geehrbacch og BIR Leiionspitz Qchani

Gratulerer så mye til Håvard og Bente, gratulerer også til alle andre med gode resultater :)

Miko er sliten og venter på gruppefinalene

Her blir gruppe 5 forhåndsbedømt, ei stor gruppe med mange flotte valper

Miko i gruppefinalen

Carve Canem Dito Desiderius "Miko" BIR-valp og BIG 2-valp! Gratulerer så mye Hege!! =)

Da vi hadde sett ferdig gruppefinalene pakket vi i bilen og kjørte fann oss et sted ta en matbit. Deretter startet den lange turen hjem. Vi var alle overtrøtte og humoren deretter. Mye som blir morsomt bare en er trøtt nok ;)
Kom hjem kl 01 inatt, etter en lang og innholdsrik dag. Var en kjempefin tur, som jeg gjerne kan gjenta :)

Flere Carve Canem hunder blir stilt rundt om i landet i helgen, går bare å venter på at resultatene skal tikke inn. Hjemmesiden blir opdatert med resultat og kritikker etter som jeg får dem :)


1 kommentar:

  1. Gratulere med resultatene. D var kjempekjekt å møte dere. Håper du kan sende meg noen av bildene du tok. Var jo blant annet et kjempefint bilde der Eccho og enya tar rundt hverandre :-) hehe

    SvarSlett