søndag 21. november 2010

Luktdiskriminering

Luktdiskriminering er en øvelse i klasse 3. Og den har jeg grudd meg til. Alle de andre øvelsene i klasse 3 har jeg noen lunde kontroll på, men neseprøven blir nytt for meg.

Jeg satte meg ned med Lydighetstrening i teori og praksis som er "bibelen" min innen hundetrening. Der står det lett forklart hvordan trene inn alle øvelser steg for steg. Jeg bladde meg frem til luktdiskrimering og  prøvde legge en plan for hvordan vi skulle trene. De første stega var om apportering av pinnen, og at den ikke skulle tygges på. Dette er jeg trygg på at Aimee kunne, så hoppet over desse punkta. Så kom det skumle, lære finne min lukt på en pinne og velge den over de andre pinnene.

Jeg vet nesen er i behold, for om jeg kaster en snøball uti snøen så finner hun den i alt det hvite, selv om hun ikke ser hvor jeg kaster. Har jeg en pinne som jeg merker og kaster uti mange andre pinner i skogen, så kommer hun alltid tilbake med den som jeg har plukka opp. Enda jeg bare har tatt den opp fra bakken og kasta den, alså ikke mange sekunda der min lukt kan feste seg til pinnen.

Jeg begynte med to pinner, hun fikk bare klikk og belønning om hun snusa på den som jeg hadde min lukt på. Jeg la dem på golvet, da jeg ikke hadde gummihansker i hus og brødposer blei bare travelt når jeg skulle klikke og finne godbiter. Gummihansker/brødposer skal brukes slik ikke min lukt kom på den pinnen som var nøytral.
tok ikke mange repetisjonene før hun valgte rett hver gang. Så vi la på en pinne til, det var nå 2 uten lukt og en med min lukt. Hun markerte hver gang på rett pinne, hun starta med liggmarkering med pinnen mellom labbene, så den skal bli kjapp å lære når vi skal lære markere pinner i spor ;) Jeg prøvde ikke belønne at hun la seg ned, men at hun frøs posisjon med snuten på pinnen. Vi økte raskt til 5 pinner, og dette gikk lekende lett! Flinke vofsa mi :D

Dagen etter prøvde vi igjen, pinnene hadde nå lagt i stua så hadde nok mye av våre lukter på dem, jeg velger bruke det som unnskyldnign i alle fall ;) Hun var nå mer difus, hun var usikker på hvem hun skulle markere på,starta med smake på pinnene for å se når jeg klikka. Hadde samme kriterie som sist, frysmarkering over pinnen, apport kan hun så det legger vi på senere. Prøvde avbryte når hun smakte på eller frøs på feil pinne, men dette ble en dårlig økt. Vi la det hele på is og jeg gikk i tenkeboksen.

Hun fikk en dag pause så prøvde vi idag igjen. Idag kokte jeg de 4 pinnene som skal være nøytrale så dem var rene for lukt. Mens dem kokte tok jeg en kort økt på apportering av pinnen, baklengskjeda med at jeg først ga henne pinnen mens hun gikk mot meg å i utgangstilling, etter noen repetisjoner med dette la jeg pinnen på golvet hun måtte plukke opp, for så komme i utgangstilling. Siste leddet ble at hun måtte sitte, mens jeg gikk ut la den ned og sendte henne ut.

Så starta jeg på nesearbeidet igjen. Begynte med to pinner la en med og en uten lukt på golvet. Hun hadde et par feil i starten, der hun snusa på feil, men så gikk det opp et lys. Og hun markerte rett hver gang. Selv når jeg bytta plass mens hun henta godbiten på golvet (så hun ikke skulle se jeg bytta plass). Hun snusa fort over den som var feil, og markerte på den som var rett. Økte til 3 pinner, hun gjorde ingen feil, snusa over de som var feil, og markerte rett. Hoppa da rett til 5 pinner, som gikk like bra. Jeg bytta en del plass på pinnene, og hun markerte den som var rett hver gang :D
*stolt* Skal repetere dette i noen økter til før jeg legger på apportering av den rette pinnen, vil at vi skal være helt sikre så hun ikke apporterer feil.

Ellers fikk vi et lite problem med innkalling nå som de har endret øvelsen. Inkalling fra sitt med ligg er nå blitt innkalling med ligg med ligg. Eller innkallinga går bra, jeg syns det er lettere med innkalling med ligg enn med stå, og innkalling fra ligg er ingen problem.

Men nå har hun fått forventninger til at hun komme når hun ligger, så liggen har det blitt litt kluss med. Helt fram til nå har ligg betyd at hun skal bli liggende, der var ingen andre alternativ. Men nå skal hun plutslig løse liggen når jeg roper, da blir vi forvirra! I alle fall med en hund som elsker fart og spenning, og syns fellesdekk er såååå kjedelig, mye mer moro å komme løpende til mor.

Har trent økter med dette omhverandre, slik hun skal lære forskjellen, men merker ennå at hun er lettere i rompa. Heldigvis så ligger hun når jeg går i skjul, så kanskje vi er redda likevel, siden det er fellesdekk med skjult fører i klasse 3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar