lørdag 4. april 2015

Valpenes andre leveuke

Da er valpene allerede fylt 2 uker! Det vil si det bare er 6 uker til dem starter å flytte til sine nye hjem. Tiden går så alt for fort =( Jeg har for lite tid med desse små bamsemumsene mine =(

I den andre leveuka har det skjedd mye. Det største var at dem fikk øyne! :)


Dem har begynt å gå istedet for å krabbe/svømme rundt. Så nå er dem overalt :) Jeg våkna ei natt av at en av valpene hadde kommet seg ut av valpekassa. Så da var det bare å sette på en port. Kan ikke ha noe av rømlinger midt på natta :)

Ei natt våkna jeg av sutring og grining. Jeg fann ingen årsak. Ikke var dem sulten, ikke var det kaldt, ikke varmt. Og jeg ble ganske fortvilt. Helt til jeg prøvde meg på å skru av lyset, da ble det helt stille. Dette var natta før de første åpna øynene, så dem var nok begynt å bli litt lyssensitive.


Dem har også begynt å leke litt med hverandre. Så himla søte! Små tannløse munner som biter hverandre forsiktig.

Siste døgnet har dem blitt mer konktaktsøkende mot oss, og kommer til oss når vi setter oss i valpekassa. Dem har søkt litt mot oss tidligere også, men da er det mer en varmekilde dem er ute etter. Nå er det aktivt sosialt samvær.

Igår flytta jeg valpekassa ned i stua. Happy ville helst være sammen med de andre hundene når hun kunne det, og det blei stress for henne måtte løpe opp og ned hele tiden. Litt spendt på hvordan hun takla det, men det gikk veldig fint. Tok inn en og en hund, hadde henne i et avskjerma område i stua første tida.
De andre hundene har full respekt for mor og valper. Kandis som er yngst, var litt nysgjerrig først. Gikk bort til grinda til den delen av stua Happy var, men fikk nok noen signal og har holdt seg unna etter det. Nå står det åpent inn til valpene så Happy går akkurat som hun vil. Sover sammen med de andre på stuegolvet, og går til valpene når dem vil ha mat, må på do eller bare trenger litt mammakos.

Tenker om noen dager eller ei ukes tid, da vil nok de andre hundene være en fin kilde til lek og aktivisering. 8 valper er mye å holde styr på for ei stakkars mamma ;)

Litt bilder og film fra den andre leveuka (trykk på bildene for å se dem i større format)




















































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar