tirsdag 11. mars 2014

Er katter mindre verdt?

For 2-3 uker siden så jeg en stakkars pus inne i en hage. Jeg ser stadig vekk katter og hunder, har et øye for slik da jeg er så glad i dyr. Men denne her, den fikk oppmerksomheten min på en annen måte. Jeg gikk bort til den, og så straks den ikke hadde det bra.



Pelsen var veldig tovete og ustelt, den mjauet sårt og var veldig kontaktsøkende. Det mest oppsiktsvekkende var en svær klump på ene hofta. På størrelse med en liten håndball, en svær pelsklump. Og inni den klumpen var der mye kvister og barnåler.



Jeg hadde dessverre ikke anledning til å ta med meg pusen da, men jeg håpte og ba om at den var der når jeg kom tilbake for å se etter den. Dessverre var den borte.

Jeg brukte da et middel som er blitt veldig effektivt i våre dager, facebook. Denne pusen måtte jeg finne tak i. Jeg fikk ikke fred i sjela. Hver dag de siste ukene har jeg kikka etter den, både når jeg har kjørt og når jeg har gått. Barna har sett etter den på vei til skole, barnas venner har fått sett bilde slik dem kan se etter den.
Men ingen pus har vi sett.


Men idag kunne eldsten fortelle han så pusen på vei til skole, så nå måtte vi handle fort.  Ikveld  fikk vi napp! Ei snill sjel hjalp til med å henge opp lapper, og ikke før første lappen var hengt opp fikk vi napp!
Joda, denne pusen hadde han sett og visste hvor den var. Jeg kom raskt med et bur og fikk med pusen hjem.

Og makan til tillitsfull liten pusekatt! Den som har gått ute så lenge, og har hatt det så vanskelig. Den maler og koser. Inni all den stygge pelsen, er det ei nydelig sjel.






I morgen blir det en tur til veterinær for å få bort all den vonde pelsen og en skikkelig helsesjekk.  Inatt får pusen i alle fall sove trygt og varmt, ha mat og vann.

Det jeg syns er skammelig, er at denne katten er ikke blitt slik over natta. Er nok mange som har passert denne katten, uten å gjøre noen verdens ting!
Tror ikke denne katten hadde overlevd så mye lenger, med den fæle pelsen og så tynn som den er. Pels som er så tovete, kan gi stygge sår og betennelser i huden, om det går ubehandlet kan det føre til død.
Nå har vi hatt en relativt mild vinter, men det er ikke gitt at katter kan finne mat ute. Når det er vinter og kaldt, har katten små forutsetninger for å finne seg mat og vann. Den har heller ikke pels til å tåle være ute i kulden over tid, spesielt ikke viss den blir våt.

Er katter mindre verdt? Dette blogga jeg om i fjor da vi fikk kattungene i hus, jeg ble forbausa over holdninga til folk ang desse små nøstene.
http://kennelcarvecanem.blogspot.no/2013/05/er-katter-mindre-verdt.html

Vi som menneske er pliktige til å hjelpe et dyr i nød.

Dyrevelferdsloven § 4: Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. (...) Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.

Denne katten skal nå få hjelp, den skal få et varmt og kjærlig hjem om veterinæren ikke finner for store skader på den. Den fortjener et godt liv!

Så tillitsfull og menneskekjær som denne pusen er, så kan jeg ikke annet å tro enn at den har hatt et hjem en gang. Jeg håper ennå der er et hjem der ute som savner den, som kan bli glade for å se igjen pusen sin. Om det er noen som har kasta den på dør, så blir jeg forferdelig sint! Om en skaffer seg dyr, får ta det ansvaret det medfører, kan en ikke ha dyret, må en påse at det får et bra hjem, eller i værste fall avlive dyret. Ikke forlate det hjelpeløst.
Det ordner seg for denne herlige skapningen i alle fall, jeg kan legge med med ro i sjela i natt :)

5 kommentarer:

  1. Stakkars pusen :(
    Så bra du endelig fann den! ♥︎♥︎♥︎

    SvarSlett
  2. Ikke mange som hadde gjort. Du er en helt på 2 bein

    SvarSlett
  3. Jeg får tårer øyene her jeg sitter. Nydelig gjort Beathe! Fine, lille pusen <3

    SvarSlett
  4. Så bra at det var deg denne lille pusen møtte.
    Har fulgt med på facebook om du fant den igjenn. Skjønner ikke de som klarer å gå forbi uten en tanke om å ta den med.
    Men desverre blir katter en bruk-kast gjennstand for mange, siden de er så lette å få tak i :(

    SvarSlett
  5. Har tenkt på denne lenge, og godt at den endelig får hjelp. <3 Noen nevnte at den var blitt fraflytta av eiere, som bodde i et hus der den gikk. De burde anmeldes. :-\

    SvarSlett