mandag 25. november 2013

Vi venter valper nyttårsaften!

Dette innlegget skreiv jeg 30. Oktober


Idag er jeg fortvila og frustrert. Det som ikke skal skje har skjedd..

Celia har løpetid, og Albert har bodd hos mamma og pappa. Dette for enkelthetsskyld, da her er mange hunder så det blir vanskelig passe på til en hver tid og barn som går ut og inn til stadighet, så er det fort at ei dør blir satt åpen.

Mamma og pappa reiste bort i helga, og Albert kom hjem igjen, og idag skjedde det som ikke skulle skje. Jeg står rører i middagen, da jeg hører noen såre klynk utenfor. Roper til mellomste gutten at han må gå ut å se hva som skjer. Han løper ut og jeg hører et fortvilt rop "mamma, Albert og Celia har parra seg!!"

Her var besøk av flere barn, og selvom mine visste at ikke Celia og Albert skal være sammen. Har nok en av dem åpnet døra ut å sluppet dem sammen. Jeg vet dem gikk en del ut og inn for å hoppe på trampoline, se på hønene osv. 

Jeg slipper alt jeg har i hendene, og løper ut bare på sokkelesten. Joda, der står dem. Selve akten er ferdig og han henger på henne. Ikke noe annet å gjøre enn å prøve holde dem begge til det hele er over.

Og hva gjør vi nå? Abortsprøyte har bivirkninger, er bivirkningene av sprøyte større enn risikoen å bære fram et kull?
Jeg kontakter NKK for å få råd. 

Celia har hatt 4 kull, det siste for 1,5 år siden. Og det skulle være slutt der. Hun har gitt 22 vakre  valper.
Hun har vært ei veldig god avlsstispe, tatt godt vare sine små. Hun er frisk og rask, ingen alderdomstegn, så jeg tror nok hun fint kan ta vare på et valpekull til.
Men det var ikke som planlagt. Valpene blir evt født bare ei uke etter K-kullet flytter, og like oppi nyttårsaften. Det er slitsomt ha valpekull, og føler ikke de er ideelt ha to så tette valpekull. Det positive er at dem ikke overlapper hverandre. Så valpekassa blir ledig før Celia evt skal ta den i bruk.

Evt blir dette kullet samme kombinasjon som A-kullet mitt, et kull som blir 6 år nå i November. Alle desse har holdt seg friske og raske desse 6 årene, har møtt igjen alle valpene. Anaya bor hos mine foreldre, Simba og Taro i Ålesund så dem har jeg "Kontroll" på, og Atlas bor i Vestby så han har jeg ikke sett på noen år, men har hatt kontakt med Janne gjennom desse årene.

Idag har jeg vært hos veterinær, som så mange små blærer (valper) i magen til Celia. Det er helt klart hun venter valper nyttårsaften.
Jeg har hatt tid til å venne meg til tanken, og nå gler vi oss til de søte små kommer =) Selvom det blir travelt med så tette kull, så tar vi det på strak labb =)

Det første jeg gjorde da dette skjedde var å kontakte NKK. I følge retningslinjene til NKK, må en søke om å ha kull på tispe etter fylte 8 år.
Celia ble 8 år, 14 timer før dette skjedde.

Her er svaret fra NKK
Abortsprøyter har bivirkninger. Ofte vil det være anbefalt å bære frem valpene framfor å ta abort, forutsatt at tispa er i god form og det ikke ellers er noe annet.
Dersom tispa viser seg å være drektig, så har vi blitt enige om at det ikke vil bli håndtert som et brudd på NKKs Etiske grunnregler for avl og oppdrett ettersom det er snakk om kun 1 dag. Du trenger ikke å søke. 

Uhell skjer selv den beste, og jeg er imponert over at du har håndtert det bra når uhellet først var ute. Det er de færreste som tar kontakt med oss umiddelbart :)

Det var veldig godt å få ei slik tilbakemelding =) 
Selvom det ikke var nødvendig, var jeg til veterinær å fikk en full helsesjekk av Celia. Veterinæren ga Celia bare gode skussmål, ikke at jeg hadde ventet noe annet =)

Albert og Celia venter valper nyttårsaften! =)




Celia og Albert er som sagt foreldre til A-kullet mitt, som ble 6 år nå i November. Bilder av A-kullet kan du se her http://carvecanem.no/a-kull/a-kullet.htm.

Både Celia og Albert er norsk utstillingschampion, dem er røntget med resultat A (fri) på HD og AA, begge har patella 0/0. Celia er fri for ekstra øyehår, Albert har til tider ekstra øyehår (kommer og går med røyting). 

Begge er friske og raske i en alder av 8 og 10 år. Dem har ikke hatt noen plager desse årene, og tar alderdommen veldig fint. Spreke, lekne og aktive =) 



Nå gleder vi oss til nyttårsaften når Carve Canem L-kull kommer til verden!







2 kommentarer:

  1. Det kommer nok til å gå fint, du er jo så flink! Masse lykke til :-)
    (Jeg følger ivrig med i bloggen i dagene frem mot jul og nyttår ;-) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe det går fint ja =) Celia er ei dreven mamma, så tenker det skal gå som smurt =)
      takk for det!

      Slett