tirsdag 18. januar 2011

Trening med Enya og Aimee

Startet dagen med å gå en tur med Celia. Tenkte litt bevegelse skulle gjøre underverk for ryggen, men den gang ei. Celia er bare en engel! Hun tusla ved siden av meg hele turen, fikk gå løs innimellom men ikke mye raptus på henne, gikk ved siden av meg uten å mukke :)

Da jeg kom hjem måtte jeg hvile ryggen litt, la meg på sofan å såg en film. Hvile bruker som regel og hjelpe men ikke idag :/

Da Helene ringte å ville ha meg med i Skollebakken var det ikke mye jeg måtte tenke meg om, ligge på sofan å ha det vondt eller trene hund og ha det vondt ;) Enkelt valg!

Det var ekstremt mye is i barnehagen der nå, så det var ikke så mye vi kunne trene på. Jeg fann meg en bar flekk å trente utgangstilling med Enya. Hun fikk fin flyt på den idag :) Måtte stå inntil en kant og satte ei kasse litt bak meg, for hun er fæl til å sette seg for langt bak. Men etter mange nok repetisjoner fikk hun det "i kroppen" og satte seg rett ved venstre foten min :)

Enya fikk leke litt med Delia før jeg tok Aimee ut av bilen. Satte opp ruta, og trente først med musmatta i ruta som i går. Siden vi hadde dårlig flyt på ruta uten musmatte igår, ville jeg starte med å bruke target.

Etter noen repetisjoner der hun frivillig gikk ut til musematta og stilte seg opp, begynte jeg si "stå" når hun var ved matta. Da jeg tok bort musematta fortsette jeg med å si kommandoen når hun var i midten av ruta. De første gangen var hun litt forvirra, gikk fra kjegle til kjegle, men vi fikk fort fin flyt på at hun gikk inni ruta til jeg gav kommandoen, og stod der til hun fikk godbiten kasta til seg.
Når jeg syns vi hadde flyt på dette steget, la jeg på "dekk". Hun gikk i ruta til jeg sa stå, deretter la seg på kommando. Fungerte kjempefint!Låg fint selv om jeg klikka, så jeg fikk kaste godbiten til henne i ruta.

For å få litt variasjon ville jeg shape noe morsomt med henne. Først shapet jeg at hun gikk inni et rør som var der, det tok hun alt for fort. Med det samme jeg stilte meg opp hoppet hun inn, ville ha noe med litt mer utfordring til både meg og henne.
På ene lekehuset er der ei trapp opp til ei sklie, først var målet mitt å få henne til å gå opp hele trappa. Etter 3 repetisjoner der jeg belønna at ho gikk i trappa sprang ho helt opp, også for enkelt. Lagde meg da et nytt mål, kunne rygge opp trappa.
Klikka først for at hun gikk et par steg oppi trappa, når hun da stod i trappa med kroppen vendt mot meg venta jeg på bakbensbevegelser. Og dem kom rimelig kjapt. Brukte vel omtrent 10 repetisjoner før hun rygga opp flere trinn :) Morsomt!!

Nå ligger både hun og Enya langstrak her etter dagens treningsøkt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar