mandag 17. januar 2011

trening av ruta med Aimee

Formen har som tidligere skrevet vært heller laber siste halvannen mnd. Først lå jeg på sykehuset pga ryggen, brukte desember på å bli så bra jeg kunne fungere, så fikk jeg influensa å lå med det i nesten to uker. Så det har ikke blitt noe trening.
Nok er nok, og snuppa trengte ei god treningsøkt, så først til lege å få betennelsedempende og smertestillende, for så finne et sted trene med Aimee.
Møtte Helene og Delia og dro til den nedlagte barnehagen vi ofte har møttes i det siste. Satte opp kjeglene og la musematta i midten. Hun gikk frivillig inn fra alle sider og stilte seg opp på musematta. Etter mange repetisjoner tok jeg bort musematta. Hun trodde da kjeglene var target, stilte seg opp ved dem, prøvde legge seg ned før hun  gikk inni firkanten og stilte seg opp. Fikk ikke helt flyt på det når musematta ikke lå i midten. Hun hadde 2-3 repetisjoner der hun gikk rett inn, før hun prøvde seg på kjeglene som target eller tilby andre ting.

Baklengskjeda innkalling fra ligg med ligg, denne øvelsen går veldig fint. Hun kunne kanskje lagt seg fortere på vei inn, prøve trene på kjappere respons på kommandoen.

Baklengskjeda også metallapporten. Baklengskjeda desse to øvelsene da det er lenge siden vi har trent. Litt spendt på om hun tok apporten siden det er ei stund siden sist. Men det var ingen problem. Ser hun ikke har like fast bitt på metallapporten som på treapporten, men hun holder den til hun får slippkommandoen i utgangstilling så da er jeg fornøyd :)

Aimee girer seg veldig opp når hun ser andre hunder, har vært veldig bra nå i noen år da vi var flinke trene på at hun skulle forholde seg rolig. Men dette har ikke blitt lagt vekt på i det siste, så hun hyler og skaper seg helt. Kom en annen hund å gikk forbi barnehagen etter vi var ferdig med å trene, jeg så det heldigvis før henne så fikk på bånd. Uheldigvis hadde jeg kasta resten av godbitene på bakken like før så hun søkte etter dem, var derfor helt tom. Fann en pinne og brukte den som belønning, trente på lineføring. Hun klarte å koble ut den andre hunden så lenge jeg trente med henne.
Ikveld på hundeklubben skal vi trene kindereggøvelsen med de andre hundene. Se om vi ikke får bukt med problemet igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar