fredag 12. mars 2010

Trene lekekondisjon

Det er ideelt å belønne hunden med lek om hunden liker å leke. Men med intens lek, blir treningsøktene kortere. Belønner en med godbit kan en få lengre treningsøkter, men kanskje ikke så gode. Kvalitet eller kvantitet? Ja takk begge deler?

Kommer litt an på hva en trener og hvor en er i treninga. Når en starter på å trene noe helt nytt, er det viktig med kvalitet på belønningen, men også hyppige repetisjoner i starten. Alle som trener hund merker at den ene godbiten er bedre enn den andre, og hunden blir helt tussete av ballen mens den ikke gidder å se på deg en gang om du har en frolic.

Merker med Aimee, så har lekekondisjonen gått ned nå i vinter. Det har rett og slett blitt alt for lite trening som blir belønna med lek ute. Inne kaster jeg ikke ball, i alle fall veldig sjeldent, ha en hund som henger i et tau å spinner opp parketten er heller ikke så populært. Belønne med ball er greit nok ute vinterstid, da kan en ha på votter, det er ikke så enkelt når en belønner med pølse, men når halve treningsøkten blir brukt på å finne ballen i snøen, da er poenget borte. Blir brukt alt for mye engergi og tid på tull.

Når hunden må bruke hodet, og i tillegg bruker masse energi på henge i tauet eller springe etter ball, da blir den ekstra sliten.  Var ikke lange økta jeg kunne ha med Aimee og ball før jeg så intensitet dalte betraktlig. Både på leken, men ikke minst på treningen, hun prøvde finne snarveier for å komme fortere til "mål", mindre fokus retta mot meg og for å finne "løsning på problemet", hun kunne slippe ballen før hun kom helt inntil meg osv. Når hun ikke en gang gidder komme til meg med ballen, da er hun på let etter plass å kutte noen hjørner for å spare litt energi, for kommer hun ikke til meg med ballen så blir det ikke ballkasting ;)

Her må vi øke gradvis. Treningsutholdenhet har hun, og når vi kaster ball for å bare leke da kan hun nok holde på i timesvis (har ikke prøvd da vi blir lei lenge før henne :p), vi må kombinere desse to. Jeg skal nå tilføye enda et mål på treningsplanen min, en treningsøkt hver dag der jeg belønner med lek. Starte i det små med 4-5 repetisjoner med ordentlige belønninger, deretter øke det gradvis. Når sommeren kommer skal vi være i bedre kondisjon begge to, så vi kan trene lenge å vel uten å bli sliten av verken ballkasting eller pølsespising!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar