fredag 12. mars 2010

Enya spøkelsealder?

Enya er nok pubertal om dagen, noe er det i alle fall. I dag holdt jeg unghundkurs, og tok henne med for sosialisering. Slike ting har aldri vært et problem, og for all del, ikke et problem nå heller, men hun er ikke slik hun har vært før. Mannfolk, det er noe herk mener hun. Da vi kom dit så trente jeg litt kontakt før de andre kom, og de aller første som kom var ei dame og sønnen hennes. De var helt ok. Bort hilste på, hoppa oppetter dem og alt var ok. Neste mann, en middelaldrende mann, han måtte bjeffes på må vite. Først snuse litt, så bjeffe, så snuse litt, så bjeffe. Jeg brukte han som target slik hun i sitt tempo fikk gå bort til han, uten han gjorde noen tilnærminger, så han ble da godkjent relativt fort.
Da jeg holdt kurset satt hun i bilen, men henta henne igjen etterpå. Da hadde vi frilek inne i ridehallen, sa til mannfolka som var der at de måtte gjerne gi henne masse godbiter om hun kom innom for å hilse. Var mest opptatt av å leke med de andre hundene, men tror hun hilste på et par. Så hun vek unna noen ganger, men på slutten var det godt å bli klødd på rompa av den siste som var igjen. Så om hun er blitt skremt eller bare har en spøkelseperiode vet jeg ikke, jeg får bare ta henne med å trene på at mannfolk egentlig er ålreite dyr ;)

Har trent på at hun står helt stille når jeg holder henne rundt snuten, tar på tenna, åpner opp munnen (sistnevnte liker hun ikke helt ennå) og at jeg kan ta røft i henne uten hun flytter på seg. Når hun skjønner tegninga, skal jeg øke kriteria til at andre familiemedlemmer får gjøre det samme, deretter andre bekjente. Om hun blir drilla på denne øvelsen, da blir det ikke så skummelt når en dommer kommer bort for å ta på henne.
Ellers trener vi utgangstilling, håndtarget og kontakt om dagen. Viktig ha flere baller i lufta ;)

Aimee får 2-3 økter om dagen innendørs. Småplukker på at fvf skal være med full kontakt med meg. Klikker bare når hun har øyekontakt, prøver strategisk belønning så hun ikke skjærer ut med bakparten som hun kan ha tendens til når hun skal gå kikke på meg. Skal ikke forlange 5 minutt øyekontakt i en konkurranse, men ikke langt unna. Vil vi kan stole så pass på hverandre at vi ikke snubler over ting på bana om vi har øyekontakt.

Avstandskommando er hun mye mer sikker i, har vel syns det lenge, men nå ser jeg hun er veldig sikker i øvelsene. Ikke noe nøling opp og ned. Ikke en gang om jeg bryter om hun flytter bakbeina på oppsitten, noe som heldigvis er veldig sjeldent.

I beit for ei kjegle satte jeg opp ei rund boks midt på stuegolvet her om dagen, hadde tenkt ta frivillig ut å baklengskjede øvelsen slik hun skulle skjønne dette var ei kjegle. Men allerede før jeg hadde fått stilt meg opp hadde hun løpt ut å stoppa ved boksa. Da tok jeg sjansen på å ta hele øvelsen uten noen gjennomgang først. Gikk kjempegreit. Kjørte noen repetisjoner uten tull :) Er flink å vente på innkallinga tilbake også, har hatt tendenser til å tjuvstarte der.

Bli liggende med skjult fører blir trent på når jeg gjør husarbeid, to fluer i en smekk ;) Så blir ikke helt skjult, dvs hun hører meg gjerne holde på med noe i et annet rom. Lengden på hvor lenge hun ligger varierer. Trodde kanskje hun kom til bli utålmodig, komme etter eller legge seg over på sida å sove. Men hun ligger i flatdekk hele tiden. Første gangene var jeg ofte inn å belønna, så hun vet nok at vi trener selv om jeg tar ut av oppvaskmaskina eller stikker på loftet henger opp klær.

Har ikke fått trent så mye på innkallinga som jeg har villa, prøve få til et par økter i helga så full skjerpings neste uke.

Må også få opp lekekondisjonen hennes merker jeg. Leke er en ting, trene en ting, men kombinere.. da går kapasiteten fort ned.

3 kommentarer:

  1. Spøkelser ja, har visst hatt noen av de her også... Håper det går over etterhvert, og Enya blir normal igjen :-)

    Spennende å lese om treningen med Aimee :) Lenge til du skal starte i konk med henne nå?

    SvarSlett
  2. Blir i midten av mai. Så 2mnd å få flyt å generalisert alle øvelsene :)
    De fleste er jo i boks, bare innkalling med stå vi ikke er ferdig med. Så håper det skal gå greit.

    SvarSlett
  3. Spennende å lese om treningen deres og konkurranser etterhvert. ;)

    SvarSlett