onsdag 22. januar 2014

Chanel + Rasmus = Røde Tornadoer 25 Mars?

Med to tette kull her, så lengta jeg etter ei pause fra småbarnslivet. Den opprinnelige planen var jo kullet til Enya,  for så parre Chanel i Mai.
Som de fleste har fått med seg har vi 4 vakre uhell på 3 uker *hjerte*

Våren skulle være rolig fram mot parring av Chanel i Mai, valping i Juli =) Mandag hadde jeg en kveldsprat med søster, som har Chanel på fôr, der hun nevner i forbifarten at Chanel har løpetid. Først tenker jeg ikke så mye over det, men så WHAT?! Hvor lenge har hun hatt det? Etter litt regning kom hun fram til Chanel hadde hatt løpetid i ca 10-12 dager.


Den kvelden for det mange tanker gjennom hodet mitt, hva skal en gjøre. Føler det blir veldig tett mellom kulla, en skal ha energi og overskudd til å ta seg av alle valpene. Hvert kull skal ha lik forutsetning, dem skal få lik oppfølging.
Skulle jeg ta på meg et kull til så kjapt? Det vil ta ca 3 uker fra Celia sine valper flytter til Chanel får sine små. Er det tid å hente inn energi?
Etter mye fram og tilbake, så ja, dette må vi prøve få til. Jeg har valpekjøpere på venteliste, som har ventet siden i fjor sommer, det vil bli urettferdig ovenfor dem å si nei, jeg må vente til neste år. Da må dem igjen på søken etter en ny oppdretter, sette seg på liste, evt vente enda et år på valper om dem vil ha hos meg.
Det positive med at valpene blir født  i Mars, er at dem blir leveringsklare til sommerferien, de fleste har fri i sommerferien, og har mye tid med valpen, det positive for min del, er at vi har fri i sommerferien, uten å måtte passe valper ;)

Jeg tenkte løpet var nok kjørt, men å ta en progesteronprøve, søstern ble sendt til den lokale veterinæren i Surnadal for en blodprøve igår tirsdag. Og idag kunne ikke klokka bli fort nok 12, da kunne jeg ringe NVH for å høre hvordan nivået var. Blodprøven viste at nivået var 28 igår, det vil si det var ca 56 idag. Så det var høyt og på hengende håret, i morgen hadde det nok vært for seint.


Jeg heiv meg i bilen fra Sunnmøre, og Synnøve fra Nordmøre. Heldigvis skulle vi møtes på halvveien, der vakre Rasmus venta.


Det hele gikk egentlig fort og greit, vi møttes ca 1530 på Retirostranda. Dem løp, lekte og flørta ei lita stund. Chanel bretta halen og var med på leken, men når han prøvde seg så var hun ikke helt enig likevel ;)





Etter 20 minutt med bli-kjent-leking, tok jeg Chanel i båndet, og da gikk det 2 minutt så var parringen i boks. Dem hang vel en 10-15 minutt, så var det hele over. 


Chanel satte kursen hjemover til Nordmøre, og kommer  hit når det nærmer seg fødsel =) Det skal bli spennende med små Tollere igjen! =)

Vakre Rasmus var igjen for en fotoshoot ;) Før vi heiv oss i bilen og rakk 1645 ferga, da kom mørket sigene, greit å bli ferdig mens en fortsatt kunne se noe =)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar