onsdag 1. mai 2013

Utstillingshelg på Sunndalsøra

Fredag ble bilen pakket full, VELDIG full og vi prøvde sette kurset mot Sunndalsøra. Siden pakkingen hadde tatt litt tid. Det krevere logisitikk for å få plass til 6 hunder i hver sitt bur, tilhørende telt, stoffbur og annet stash + tre voksne med sitt pikkpakk. Så da vi endelig var klare for å dra, nekta bilen å starte :P

Heldigvis har en gode naboer med startkabler, så etter en lite forsinkelse og ei ferge seinere var vi på vei :)

Det er ikke fullt før det renner over sies det ;)

Eccho og Happy i underetg, Jasmin i overetg på første bildet, bak hadde vi Hercules og Thareq med Atlas på toppen ;) Alle hadde god plass og var godt sikret, men det såg nok en smule sprøtt ut :p

Turen oppover gikk greit, stoppet i Sunndal å satte opp teltet før vi fann campingen. Glade skal vi være for det. Det ble fort fullt.

Vel framme på hytta var det godt for både tobeinte og firebeinte å strekke på seg. Hadde vært en lang tur. Vi bodde idyllisk til i skogen, så hundene kunne gå rett ut av hyttedøra og på tur. Noe dem benyttet seg av et par ganger før vi ble flinke til å låse døra ;)

På ene turen vi gikk så jeg noe som beveget seg i det fjerne, var ganske sikker på det var en ulv og var en smule facinert, men ble fort avspist av de andre om at det måtte være en rev som var på vei til å skifte fra vinterpels til sommerpels. Jaja.. spennende nok det for en øyboende der vi ikke har slike eksotiske skapninger ;)

Fann også noen liggesteder som var dekket av hvite hår, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var reinsdyr. Er fremedeles usikker på hva det kan være. Noen som vet?
Natt til lørdag var noe urolig, hundene hadde nok en del oppsamlet energi + det var uro i bilene/hyttene rundt, men fikk da noen timer på øyet. Var oppe gryyytidlig å ut på tur med hundene, stå opp 06 en lørdag er selvpining :P
Da alle hadde fått mat, blitt lufta, og pakket i bilen så bar det av sted til utstillingen. Selvom teltet ble satt opp kvelden i forveien, var det mye som måtte bæres og ordnes for å få med alle hundene til utstillingsområdet. Siden vi hadde 3 forskjellige raser, skulle alle i forskjellige ringer. Men siden jeg hadde 3 hunder hver dag, som gikk rett etter hverandre, fikk jeg det prviligiet å ha telte ved min ring ;)

Jasmin var først ut, flinke søte lille dukka mi. Hun er en drøm å stille, på lik linje med sin far Albert.   Hun var først i ringen, kl 09, ble BIR-valp og gikk videre til gruppefinalene som skulle gå i 15-tiden. Lang dag med andre ord ;)

Kritikken til Jasmin, for dommer Jussi Liimatainen:
Very well constructed puppy, Excellent proportions, Excellent hairtype. Beautiful expression, very good front and rear, excellent body and bones. Excellent movement from all directions, very promising

Hercules var en smule stresset, på tur uten mor, småkranglet med Atlas, sittet en del i bur, kom rett til utstillinga og ble omtrent kastet i ringen så han var lite samarbeidsvillig. Men etter et par runder fikk vi det da til på et vis :)

Han fikk premieringen very good, og nr 1 i sin klasse med denne kritikken:

Very strongly built male, excellent proportions. Very strong, masculine head.
Excellent eyes. Good neck. Front too straight. Nice body and bones. Needs more angulativ behind. Good coat. Need more training. Could have reach in front.

Etter på var det Eccho sin tur. Stilte henne mest for moro, hun trenger egentlig ikke cert på ei slik utstilling, er NKK certet hun mangler for å bli champion.
Vi har trent mye på at hun skal stå pent mens jeg holder henne, men da dommeren kom litt brått på trakk hun seg. Gikk heldigvis greit når jeg fikk tatt henne i båndet og holdt henne, da stoler hun på meg og lar dommeren gjøre som han vil :)

Eccho fikk dinne kritikken med premiering Excellent og 1 i sin klasse
Strongly buildt bitch of smaller sixze. Sligthly rounded in scull. nice exression, good nech and strong back, tailset could be higher, little bit straight in front, excellent bones, shy in temperament and needs training.

Atlas var kjempeuheldig med sin dommer, som hadde kledd seg som et spøkelse for anledninge. Første gang jeg har sett denne gladgutten være skeptisk til noen.

Atlas fikk very good å ble nr 3 i klassa, til tross for den skumle dommeren!

Thareq er en glad gutt, og overfalt dommeren. Dommeren syns d var helt ok,da slapp han bøye seg ned for å sjekke tenner ;)
Thareq ble BIR-valp :)

Dagen gikk, var glade vi hadde telt da det kom noen regn byer inni mellom. Vi underhold oss selv med å følge med på en romanse som blomstret mellom to av ringene ;)

Jasmin vet å ta livet med ro i ventetiden

Var så heldig jeg fikk hilse på Iola "Tara" fra Chanel sitt kull. Nydelig fin jente! :)

Endelig ble det tid for grupper. Thareq går i klasse 1 og var først ut, han viste seg fra sin beste side og løp inn til en 3 plass i gruppa! =)

Jasmin er en tålmodig valp og var eksemplarisk i gruppa. Dommeren kikka på henne både 2 og 3 ganger, jeg var veldig usikker på hva det betydde, når han kom å gikk rundt oss både på vei opp og ned, det gjorde han med ingen andre. Var det for hun stod urolig? Var det for jeg ikke viste henne bra nok?
Gruppa var stor, uten å telle var der nok 15-20 hunder. Da Jasmin ble trekt ut blandt de 4 beste var jeg sjokkkert og glad. Vi endte opp på en 2. plass, slått av en nydelig Samojedvalp som ble BIS den dagen :)

Vel hjemme ble det tur med hundene, dem fortjente strekke ut etter så mange timer ringside. Nydelige omgivelser og flotte hunder. Vi storkosa oss!=)

Både vi og hundene var ganske utslått etter dagen, sov godt hele gjengen den natta.
Tidlig opp søndag igjen, lufte og mate dyr for så vaske seg ut av hytta. kl 0815 var vi på plass på utstillingsområdet igjen, og ble møtt av dette synet

teltet vårt lå fint sammenlagt, enda vi hadde boltret det så godt vi kunne til bakken. Vi var heldige da flere andre telt, som ikke vises på bildet lå knekt inni gjerdet og et hadde til og med blåst opp å hang fast i nettingen som vi ser over gjerdet. Og dette var bare begynnelsen..

Vi fikk satt opp teltet og innstallert oss. Alle de andre hundene i bur, med Jasmin på toppen ;)

Også idag var jeg først i ringen. Jasmin oppførte seg superbra og jeg var veldig stolt av henne, BIR-valp:

Dommer Gunnar Nymann, 5mnd, vel proporsjonert, velgående, fin størrelse, godt parallellt hode. saksebitt. fine mørke øyne, bra ører. utmerket hals og overlinje, normalt vinklet, bra pels, trivelig temperament.

Dommeren hadde sine rare meninger, noen hunder var for tynne, noen var for tjukke, mange stod ikke i ro nok til å få premiering av høyere grad.

Happy har utrolig gode bevegelser, og det var veldig lett få henne med. Hun stod fint foran dommeren, og det var ingen problemer med å få sjekka det som skulle sjekkes.

Happy (Harmonee) fikk denne kritikken, very good og nr 1 i sin klasse

12mnd, utmerket størrelse, godt kjønnspreg, litt fallende skalle, godt neseparti, saksebitt, utmerket øyne, ører. meget tynn, utmerket overlinje, korrekt ansatt hale, passende kroppslengde. Må være litt mer vinklet i kne, bra benstamme og poter. Bra pelskvalitet, lettere om hunden stod stille. litt stive bakbensbevegelser, noe løse framsteg. Utmerket temperament.

Etter Eurasierne var stilt var det avsted å se på Hege og Thareq, som igjen ble BIR-valp! =) Da vi kom tilbake til teltet var det begynt å blåse en del. Vi bestemte Hege skulle sitte passe teltet mens jeg gikk så etter June når hun stilte Atlas.

Da June og Atlas gikk i ringen ble det plutselig action, alle snur seg mot fjellet på ene siden og der kommer et skikkelig snøskred. Dømming fikk være dømming, alle ringene stoppet opp og såg på naturfenomenet som var like ved oss.

Jeg stod med kamera til June i hånden, og fikk tatt en del bilder av skredet. Siden bildet ligger på kamera til June, tok jeg et med mobilen av skjermen som jeg delte på facebook ;)

Da det var over fikk Atlas very good og ble igjen nr 3 i klassen sin :)

Da var alle ferdige, og vi ventet på gruppa til valpene. Vinden hadde tatt bra taki teltet, og vi satt holdt litt i det. Jeg hadde satt Hercules og Happy i bilen, og gikk for å lufte dem. På vei til bilen hører jeg et brøl jeg aldri har hørt makan til, vinden tar godt taki meg og jeg stopper opp for å ikke fyke av beina. Snur meg å der seg jeg flere telt kommer rullende nedover fotballbanen. Stod et par sekund å lurte på hva gjør jeg nå, før jeg løp det jeg maktet tilbake til June og Hege, som hengt i hver sin stang i teltet vårt, en "nabo" hadde tatt tak i stang nr 3 men likevel lettet teltet. Kastet meg etter den siste stanga og sammen fikk vi bretta teltet i bakken.

Her ligger Jasmin oppå teltet så det ikke skal flyge avgårde ;)

Da vi hadde fått lagt teltet i bakken, og begynner se oss om er nesten hele plassen rydda for telt. Et utstillingsområde har nok aldri blitt rydda så fort før! De aller fleste slo ned teltene sine i rekordfart, dem som ikke rakk det hadde telt på ville veier.

Desse to bildene er det Ann Kristin Solen som har tatt, det viser litt av tilstandene som var. Vi så hundebur som trillet bortover, noen med hunder i og heldigvis de fleste tomme. Mange hunder i bur ble revet over ende :(
Telt, bur og til og med biler ble skadet av den sterke vinden. Det var en opplevelse, om enn noe skummel.

Vinden kom brasende nedover fjellsiden med et brøl, en så hvordan den vokste seg større og større og at den kom mot oss. Det var som en tegnefilm. Når den endelig nådde, var det bare å sette sjøbein så en ikke ble tatt med i dragsuget.

Vi fann ut at dette ikke var noe særlig, satte de hundene i bilen som vi ikke trengte mer den dagen. Eccho var nok like glad, hun var ikke spesielt glad for den bråkende skumle vinden. Pakka alt uten stolene våre inni bilen, å gikk satte oss under taket på kiosken, i le for vinden og i le for flygende ting.

Mens vi satt der kom enda et skred, fasinerende!

Etter så mange inntrykk var hodet ganske så kokt, vi kjente det alle 3 at det var godt dagen snart var over. Gruppene gikk litt fortere idag, både Thareq og Jasmin ble nr 3 i sin gruppe, kjempefornøyde med det :) Gruppe 5 var ikke så stor søndagen som lørdag, men der var nok en 10-12 hunder.

Etter vi var ferdige orka vi ikke sitte se resten av finalene, skynda oss til bilen, fikk lufta og vanna dem som satt der, pakka om og kom oss avgårdet. Vi var veldig slitne alle mann!

Nok ei helg som var fyllt av latter og moro, og en kan nok si den var vel blåst ;) bokstavelig talt!

Henki ble også stilt denne helgen, på Førde
Han fikk denne kritikken;

Middels stor. Meget god type. Godt skåret hode. God hals. Sterk kropp. Godt kryss. God hale. Sterk benstamme. Tilstrekkelig vinklet. Kunne ta ut steget bedre. Er for reservert.