fredag 6. desember 2013

Miljøtrening - tur til sentrum

Idag var valpene med på tur til sentrum. Vi troppet opp i Rådhusparken i formiddag for å snakke med avisa, og for å posere for fotografen ;)

Det viste seg å ikke være så lett for dem å ta bilder av de små ulldottene, hver gang fotografen satte seg på huk for å ta bilde ble hun nedrent av ivrige valper. Koooooos med meg, var nok budskapet deres ;)

Valpene har nå vært på sin andre biltur, og heller ikke nå var det en eneste lyd i bilen. Dem tar det hele med knusende ro =)

Bilkjøring er det viktig å introdusere dem for, da flere av dem skal kjøre til sitt nye hjem, noe som kan bli en lang biltur. Da er det greit å ha sittet i et bur og vært under bevegelse noen ganger.

Tur til sentrum å møte avisa var bevisst fra min side, da jeg ville valpene skulle få erfare litt lyder av biler og folk.Siden vi møttes midt i lunsjen, var det en del trafikk, både gående og kjørende. Valpene viste ikke frykt for noe av det nye dem møtte. Veldig åpne og sosiale for folk, veldig kjekt å se =)

Det blir nok enda en tur til sentrum neste uke, da skal dem få gå i sele utenfor ene kjøpesenteret. Kommer ikke til å ta det i værste rushen, men litt tidlig på dag når det bare er litt folk ute. Kommer til å ta med masse godbiter, slik dem får positive opplevelser. Er der en valp som viser at dette er litt overload, og mener det er skummelt, skal den valpen få trekke seg unna. Det har ingen hensikt å floode (gi alt for mange inntrykk) til valpen/e. Om en opplevelse blir stressende og skummel, vil det kunne henge i og vanskelig å bli kvitt.

Denne perioden her fram mot dem er 3 og kanskje 4mnd, er det mye viktigere å bruke tiden på å miljøtrene og sosialisere valpen, enn å gå turer eller lære dem triks og moro. Sosialiseringsvinduet til en valp er ganske så kort, det starter ved rundt 3 uker og "lukker seg" rundt 12 uker (+/-). Derfor legger jeg stor vekt på at valpene skal få oppleve litt forskjellig før dem flytter her ifra, da mange av desse sosialiseringsukene er her hjemme hos meg.

Starter gradvis og utvide horisonten, slik at det ikke blir skummelt. Når dem var 2,5 uke flyttet dem fra det trygge varme valperommet, ned i stua. Der blir dem introdusert for mange vanlige lyder, lyder som er i et hus med barn og voksne. Første skrittene utenfor valpekassa er som regel forsiktig, men dem blir fort trygge og stua blir en ny trygg plass.

Da dem starta gå ut på terrassen, var det først bare få minutt, så inn igjen. De første 5-6 turene var ikke lange, og jeg gav dem måltid ute slik at lukt,lyder, vind osv kan bli knyttet mot noe positivt som mat.
Første uka var dem bare på terrassen, og tørte seg ikke ned i hagen. Men nå er dem overalt, og vil omtrent ikke inni igjen. Jeg har begynt å gi dem godbiter når dem kommer til døra, så det skal bli positivt komme inn også, selvom det er forferdlig moro ute! =)

Har så vidt begynt å klikkertrene noen av dem, seansene er filmet og jeg skal prøve klippe det sammen. Frøken Rød har fått to klikkerøkter på håndtarget, det vil si hun skal sette snuten på hånda mi. Allerede første økt viste hun forståelse for dette, og på økt nummer to var hun enda mer presis.

Herr blå har fått ei økt på det samme, han skjønte fort klikkelyden betyr godis, og at det var hans atferd, snuse på hånda mi, som fikk meg til å klikke og gi godbit.

Frøken Rosa trente en annen atferd, sitt. Først ble lyden av klikkeren betinget med mat, som på de andre to, deretter holdt jeg godbiten i hånda til hun satte seg ned. Dem er ikke veldig snare til å sitte, så det tok litt tid først, men etterhvert så jeg hun bevisst satte seg ned for så kikke på meg etter klikk og godbit. Dette knappe 6 uker gamle! Utrolig flinke småtasser!

Imorgen skal jeg ha meg ei økt med Herr grønn og Frøken Lilla =)

Litt bilder fra turen vår til Rådhusparken:

Frøken Rosa og Frøken lilla


Rosa vil helst holde følge med Tiger!

Herr blå 

Herr grønn

Rosa og Grønn


Enya og Lilla kikker på forbipasserende

Grønn ser på verden utenfor


grønn

Rosa

Rosa


Full fart!


Rød


Blå i full fart!




Lek og moro

Rosa

Rosa



Grønn



Grønn og Lilla




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar